لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۷ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

چند نامه و پیام شما به مناسبت دهمین سالروز رادیو آزادی


رادیو آزادی ده سال قبل از امروز به زبان های دری و پشتو به نشرات آغاز کرد.

تعدادی زیادی از شنونده های رادیو آزادی به این باور اند، در 10 سالی که گذشت این رادیو با پخش برنامه های متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش و رسالت مطبوعاتیش را به نوع احسن ایفا و مردم را از تحولات افغانستان، منطقه و جهان آگاه ساخته است.

برخی ژورنالیستان در شهر کابل و سایر ولایات افغانستان می گویند، از مطالب و اطلاعات منتشر شدهء رادیو آزادی استفادهء اعظم کرده، این رادیو حیثیت یک منبع و ریفرنس را برای برخی از رسانه ها کسب کرده است.

شماری از آگاهان، ژورنالیستان و مردم عام افغانستان می گویند، رادیو آزادی با پخش اخبار به موقع، گزارش های موثق و متوازن نزد مردم افغانستان از جایگاه خاص برخوردار است. آن ها با گذاشتن پیام ها، ارسال نامه ها و ایمل هایشان با ابراز تبریکی از دهمین سالروز تولد رادیو آزادی، نظریات، پیشنهادات و آزرو هایشان را با ما شریک ساخته اند.

اینک خلاصه یک تعدادی از این پیام ها پیشکش شما می شود:
من یکی از شنونده های دایمی رادیوی شما هستم . کار رسانه یی رادیو آزادی خیلی چشمگیرو قابل قدر بوده، فعالیت های آن به ویژه برای افغانستان موفقانه تر از بیشترین رسانه ها در سطح جهان است.

تمام برنامه های آن شامل پخش خبر ها، گزارش ها و سایر برنامه های خاص پیرامون اوضاع افغانستان و به خصوص تمرکز آن روی موضوعات مهم و حیاتی این کشور خیلی قابل تقدیر است.
شما توانسته اید، در این مدت به صورت مستمر به مسایل مهم و اساسی افغانستان پرداخته و اطلاعات بیطرفانه و آگاهی های قابل قدر را در موارد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای مردم افغانستان ارایه نمایید . به ویژه افشای فساد سرسام آور مافیایی در دولت کابل و پرده برداشتن از غارتگری های زمامداران آن، در کنار از بام افگندن طشت رسوایی سیاستمداران دیروز دولتی و امروز به اصطلاح مخالفان سیاسی دولت بیشتر از دیگران محسوس وجدی بوده است. شگفت آور این که شما نه تنها برای پیشبرد کار موثر و مفید رسانه یی از هیچگونه تلاش خستگی ناپذیر دریغ نکرده اید؛ در کنار این دستگیری شما از مستمندان و دست و پا مانده گانی مانند شیرآغا باشندۀ کاریز میر کابل، شایان توجه بوده که نشانگر تحول تازۀ فعالیت رسانه یی می باشد که زیر چتر کمک های صادقانهء انسانی پل جدیدی را میان شنونده های خویش باز نموده است. این ابتکار جدید کار رسانه یی را وارد یک انقلاب مهم و چشمگیر در راستای خدمت به توده های محروم نموده و نمادی از همکاری و تعاون را در زیر چتر رسانه یی به نمایش گذاشته است. این شگرد در یک تحول جدید کار رسانه یی را از سطح ارایهء اطلاعات بالا برده و به گونه یی افکار عامه را برای پشتیبانی و حمایت از تنگدستان بسیج نموده است.

بدین وسیله دهمین سالروز رادیو آزادی را برای شما و همکاران شما از صمیم قلب تبریک و تهنیت عرض نموده، موفقیت های مزید و شایان شما را از بارگاهء ایزد منان خواسته، برای سرافرازی ها و بالنده گی های بیشتر کارکنان رادیو آزادی دعای خیر مینمایم .
والسلام
موفق و کامگار باشید
مهرالدین مشید

***
رهرو آنست که آهسته رود و پیوسته !
بنام خداوند بزرگ!
دوستان عزیز مسوولین و کارمندان ارجمند رادیو آزادی با عرض سلام و احترام دهمین سالگرد تأسیس رادیو آزادی را به همه شما عزیزان و سروران خودم و به نمائنده گی از خانواده ام مبارکباد عرض می کنم .
از نخستین ماه های تأسیس رادیو آزادی یکی از شنونده گان آن هستم . تمام برنامه ها به خصوص برنامه تفریحی و انتقادی «مربای مرچ » یا « د ګوړئ آچار » که در قالب طنز نارسایی های جامعه را نشانه می گیرد ، همچنان برنامه «در امواج آزادی» که به همت ژورنالیستان صاحب نام کشور جناب آقای ظریف نظر و جان آقا الکوزی به مثابه برنامه ای که از تقریبأ ده سال بدینسو مطالب داغ جامعه افغانی را با دعوت از صاحب نظران و دانشمندان داخل و خارج از کشور افغانستان هفته ای یکبار بدون وقفه به نشر می رسد؛ همچنان برنامهء « زیر آسمان کبود » که به همت محترم عصمت څاروان و دیگر همکاران اش تهیه و به نشر می رسد و در این اواخیر برنامه های ما و شنوندگان یا برنامه « موږ او اوریدونکی » که نه تنها درد ها و آلام مردم درد دیدهء افغانستان را به گوش مسولان امور می رسانند، بلکه در رفع عملی رنج های شان نیز تلاش های بی حد وحصر می کند. نه تنها در کشور افغانستان بی نظیر است، بلکه در کشور های پیشرفته ای امروزی نیز ابتکار بسی مهمی تلقی مشود.
مُشک آن است که خود ببوید نه که عطار بگوید !
به عنوان یک شنونده های دایمی رادیو آزادی خاطره ای فراموش ناشدنی ای دارم که همیشه با دوستان و عزیزانی که با مطبوعات سروکار دارند آنرا تکرار می کنم. آن خاطره این است که زنده یاد مولوی فضل هادی شینواری سابق قاضی القضات و رییس دیوان عالی « ستره محکمه » افغانستان که فکر می کرد رادیو آزادی نیز مانند دیگر رادیوهای از کابل نشرات خواهد کرد، باری در توصیف رادیو آزادی گفته بود که اگر رادیو آزادی پنج وقت آذان را نیز در اجندای کاری خود قرار دهد محبتی که مردم افغانستان بویژه مردم اطراف و روستاهای افغانستان با رادیو آزادی دارند، چندین مرتبه افزایش خواهد یافت !
رادیو آزاد ی وقتی برنامه شخصیت سال روی دست گرفت ، گفتند که بالاخره رادیو آزادی نیز به شخصیت سازی ها آغاز کرد و مانند دیگر نهاد های مافیایی که به صورت دروغین و یا هم حقیقی برنامه شخصیت سازی ها را به پیش می برند، عمل خواهد کرد؛ اما از آنجا که نیت دست اندرکاران رادیو آزادی غیر از نیت سایر نهاد های مافیایی بوده، بسیار زود توانستند با تکثر اندیشه ها و حضور کارمندان با افکار و سلیقه های گوناگون این توهم را از میان بردارند که رادیو آزادی عملاً در خدمت نظام حاکم قرار دارد، که می توان گفت، یکی از پیروزی های رادیو آزادی محسوب می شود.
اینک به عنوان یک شنونده های دایمی شما بار دیگر دهمین سالگرد رادیو آزادی را به همه شما و تمام مردم افغانستان مبارکباد عرض می کنم .
با عرض احترامات فایقه
محمد امین فروتن
هالند
۳۰جنوری سال ۲۰۱۲

***
بدين وسيله بهترين تبريکات خويش به مناسبت دهمين سالگرد راديوآزادی تقديم می دارم .

من همهء برنامه های راديوآزادی را طورمثال برنامه های «در جستجوی عزیزان گمشده»، « ولايت به ولايت»، مصاحبه ها و راپورهای بی طرف و مستقل و روی واقعيت شما را می شنوم.

برنامه های شما قابل قدر وستايش بوده، من از مدت شش سال به اين سو از طریق انترنيت راديوآزادی را درسويدن به طور منظم مي شنوم .

يکبارديگر صحت وموفقيت مزيد شما وهمکاران شما آرزوی ما است .
با احترامات فايقه
نيک هدايت، گزارشگر پژواک و راديو سويدن

***
یک تعدادی از همکاران رادیو آزادی از این رادیو گلهء هم داشتند. گلهء شان به هردو چشم پذیرفته شد. با ابراز تشکر و سپاس بی پایان از کار پر ارزش ایشان، نامه و گلهء دوستانهء شان از ورای نشرات رادیو آزادی نیز نشر شد. آن ها نوشته اند:

سلام به همکاران عزیزودوست داشتنی ما!
!اولتر از همه دهمین سالروز تولد رادیو خود ما را برای تمام همکاران محترم از صمیم قلب تبریک عرض می دارم . امید در کارهای تان موفق وکامگار باشيد.

اينجانب که يکی ازهمکاران تخنیکی شما هستم یک گلهء کوچک از شما به نماینده گی از دها همکار دیگر خود دارم اميد وارم مورد ملال خاطر تا ن قرار نگیرد .دیروز شما از تمام کسا نی که همکاران شما هستند و در ترتييب و تنظیم پروگرام های رادیو سهم مي گیرند نام بردید، ولي متاً سفانه از تعداد زیادی از همکاران دیگر خود که شب وروز در عقب فرستنده های شما خستگی ناپذیر کار می نمایند وپروگرام های شما را به گوش تمام مردم افغانستان وجهان می رسانن هیچ یادی نکردید.

ممکن شما عزیزان که در پراگ نشسته ايد تا حال ندانید که کسان دیگری هم از همکاران شما در قاره دیگری درگوشه یي به نام افغانستان قرار دارند وتشنه یک تشکر گفتن هستند وبس و کدام توقع زیاد تر هم ندارند.

اگر شما دوستان عزیزممکن خبر نباشيد، ولی محترم رییس صاحب می داند و خودش در مرکز رادیویی پلچرخی تشریف آورده بودند وهمگی ما را از نزدیک دیده بودند. شاید به یاد شان مانده باشد اگر خوب دقیق شوند . به هر حال من به نمایندگی از سایرین گله ء دوستانه خود را خدمت ابراز داشتم امید قهر نشده باشید.

موفقیت وپیروزی شما آرزوی ماست.
محمد داوود ناصری
XS
SM
MD
LG