لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۰

شش عضو یک خانوادهء افغان در ایران به قتل رسیدند


مقامهای وزارت مهاجرین وعودت کننده افغانستان می گویند، که جهت بررسی قضیه قتل این خانواده افغان با مقامات ایرانی در تماس بوده و از آنها خواسته اند تا اجساد این خانواده را به دولت افغانستان تسلیم کنند.

جماهیر انوری وزیر مهاجرین و عودت کننده گان در صحبت با رادیو آزادی گفت که همه افراد کشته شده مربوط یک خانواده اند که یک کودک و یک زن نیز در میان آنان شامل اند.

آقای انوری می گوید، که مقام های ایرانی به آنان گفته اند، که عاملان این حادثه را شناسایی و بازداشت خواهند کرد:
«بلی چنین حادثه رخ داده است، به اساس معلومات سفارت افغانستان در ایران، این حادثه از جانب پولیس، استخبارات وزارت داخله ایران تحت بررسی قرار دارد، علت و انگیزه قتل تا اکنون معلوم نیست، قاتلین فرار کرده اند بعد از گرفتاری عاملین قتل، علت قتل اعضای این خانواده معلوم خواهد شد.»

در برخی از گزارش ها به نقل از مقام های سفارت ایران در کابل نیز گفته شده است، که تلاش ها جهت دستگیری عاملان قتل شش عضو یک خانواده افغان در ایران جریان دارند.

به گفته وزیر مهاجرین و عودت کننده گان، این افراد در حالی به قتل رسیده اند که پدر این فامیل جهت اخذ ویزه اقامت در ایران، به کابل آمده بود.

حکومت ایران به اساس پالیسی جدید، برای آن عده از مهاجرین افغان که اسناد قانونی ندارند، جهت خارج شدن از ایران کارت مخصوصی می دهد، که به اساس آن با گرفتن ویزه قانونی از افغانستان به گونه قانونی به ایران رفته می توانند.

تعداد از افغان های که در این اواخر به اساس این پالیسی جدید حکومت ایران از آن کشور اخراج گردیده و به افغانستان آمده اند، در مورد خانواده شان که در ایران بسر می برند نگران اند.

احمد بشیر افغان سی و دو ساله که برای گرفتن ویزه به سفارت ایران در کابل آمده بود به رادیو آزادی گفت، که وی از ایران اخراج گردیده اما خانم، دو پسر و دو دختر وی در ایران بسر می برند:

«برای ما هیچ راه حلی باقی نمانده است، چاره نداریم اگر ما را نگذارند تا دو باره به ایران برویم، پس برویم انتحار کنیم، زیرا اولاد ها و خانواده ما در ایران اند، ما این زنده گی را چه گونه بگذرانیم، ما مجبور دست به خودکشی بزنیم. ایرانی ها در کمپ های شان بی نهایت بالای افغانها ظلم می کنند، آنها را مورد لت و کوب قرار می دهند. من در کمپ سفید سنگ به چشمانم دیدم که ایرانی ها چند مرد ریش سفید را وادار به انجام کار شاقه کردند، اما چون قادر به انجام آن نبودند آنها را با مرمی از بین بردند، برای ما جز نان خشک چیزی دیگر برای خوردن نمی دادند.»

به گفته مقام های افغان، در حال حاضر حدود یک میلیون مهاجر افغان بدون داشتن اسناد قانونی در ایران بسر می برند.

گزارش ها می رسانند، که در جریان سال های اخیر با شماری از افغان ها از سوی مقام های ایران انواع مختلف خشونت صورت گرفته است.

در سال گذشته میلادی، به دنبال پخش خبر اعدام چندین مهاجر افغان در ایران، افغانها در نقاط مختلف افغانستان دست به تظاهرات زدند و خواهان توقف خشونت با افغان های مهاجر در ایران شدند.
XS
SM
MD
LG