لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۷

پاکستان راه اکمالاتی ناتو را موقتاً باز می کند


اسلام آباد دیروز اعلام کرد که به طور موقت به ناتو اجازه می دهد تا برای فرستان مواد خوراکی و مصرفی به نیروهایش در افغانستان، از قلمرو پاکستان استفاده کند.

این اقدام نشاندهندهء کاهش در تنش های به وجود آمده میان پاکستان و ناتو است.

پس از آنکه در نتیجهء حملهء هوایی نیروهای ناتو در قلمرو پاکستان، 24 سرباز پاکستانی کشته شدند، اسلام آباد راه اکمالاتی نیروهای ناتو را مسدود کرد.

این کار پاکستان سبب شد تا ایتلاف بین المللی برای اکمالات نیروهایش در افغانستان، از راه های دیگر استفاده کند و مصارف بیشتر را متقبل شود.

احمد مختار وزیر دفاع پاکستان گفت، حکومت کشورش تنها برای یک مدت محدود به ناتو اجازه می دهد تا مواد خوراکی و مصرفی را که قبلاً به پاکستان رسیده، برای نیروهایش به افغانستان انتقال دهد.

اما وی از نیروهای بین المللی خواست تا ازین به بعد، فرستادن مواد به پاکستان را متوقف سازد.

احمد مختار در بارهء اینکه حکومت پاکستان چه زمانی این فیصله را کرده، چیزی نه گفت.

یک مقام پاکستانی که نخواست نامش افشا شود گفته است که ناتو این مواد را باید از طریق هوا به افغانستان انتقال دهد.

امریکا و پاکستان تا حال هم در مورد اینکه چه کسی مسوول مرگ 24 سرباز امریکایی در رویداد بیست و ششم ماه می است باهم اختلاف دارند، اما درین اواخر نشانه های دیده شده که روابط بین دو طرف در حال بهبود است.

در نظر است پارلمان پاکستان در هفتهء آینده بالای لایحهء رای گیری کند که به اساس آن حکومت پاکستان روابطش با امریکا را دوباره بر رسی خواهد کرد.

با تصویب شدن این لایحه، زمینه برای گشایش دوبارهء راه اکمالاتی نیروهای ناتو در افغانستان، هموارتر خواهد شد.

در گذشته مقامات بلند پایهء پاکستانی گفته اند، در صورتی که پاکستان امکانات آنرا دارد که از غرب امتیازات مالی هنگفت به دست آورد، پس باید این کشور راه اکمالاتی را به روی نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان، باز نگهدارد.
XS
SM
MD
LG