لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

روسیه در برابر یک پلان ایالات متحده امریکا مانع ایجاد کرد


روسیه در برابر یک پلان ایالات متحدهء امریکا مانع ایجاد کرده که به هدف جلوگیری از سرازیری مواد مخدر از افغانستان از طریق آسیای مرکزی طرح ریزی شده است.

بر اساس گزارش، این اقدام نشان دهندهء تشویش دوامدار مسکو از نیات واشنگتن در منطقه است، منطقهء که غالباً به مثابهء «حویلی عقب خانهء» روسیه تلقی می شود.

هیات از مقامات امریکایی به رهبری ویلیم برنز معیین وزارت خارجهء امریکا و ویلیم برونفیلد معاون وزارت خارجهء امریکا در امور تطبیق قانون و مبارزه با مواد مخدر، این پلان را در شانزدهم ماه فبروری در ویانا مرکز اطریش مطرح کردند.

پلان پیشنهادی واشنگتن موسوم به «ابتکار مبارزه با مواد مخدر آسیای مرکزی» قوای کاری را در قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان، ترکمنستان و ازبکستان ایجاد خواهد کرد که با نهادهای مشابه در افغانستان و روسیه هم آهنگی خواهند داشت.

هر یک ازین قوای کار مشمول حدود بیست و پنج نفر از ادارهء کنترول مواد مخدر در کشورهای مربوطه است که توسط ادارهء مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده امریکا نظارت و مشوره داده خواهد شد.

این گروه ها با یک دیگر اطلاعات را شریک می سازند، عملیات های مشترک و آن سوی سرحد را هم آهنگ می کنند و به تهیهء قضیه ها علیه قاچاقبران می پردازند.

اما، یک مقام آگاه ازین مساله تایید کرد که هیات اعزامی واشنگتن نتوانست درین جلسه به یک توافق نهایی برسد، اما گفت که این پلان رد نشده است.

سوزان پیتمن، یک سخنگوی ادارهء بین المللی تطبیق قانون و مبارزه با مواد مخدر وزارت خارجهء امریکا به رادیو آزادی گفت که مشوره های دو جانبه با کشورهای آسیای مرکزی درین مورد ادامه خواهد یافت.

« ما به بحث های خود با مقامات آسیای مرکزی در مورد ایجاد واحد های مسلکی و انواع دیگر همکاری در خصوص مبارزه با مواد مخدر که ایالات متحده امریکا آمادهء انجام آن است، ادامه می دهیم.»

روزنامهء کومرسانت چاپ روسیه به نقل از یک مقام روسی در ویانا نوشته که پرسیده است:
«چرا یک چیز جدید را ایجاد کنیم، در حالی که ساختارهای سازمان امنیت و همکاری دسته جمعی قبلاً درین کشورها فعال استند؟»

سازمان امنیت و همکاری دسته جمعی یک پیمان امنیتی منطقوی است که کشورهای قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان و ازبکستان را در بر می گیرد اما عمدتاً تحت تسلط روسیه قرار دارد.

تحلیل گران می گویند که ایالات متحده امریکا و ناتو به خاطر همین نفوذ روسیه، مایل نیستند که صرفاً از طریق این سازمان کار کند.

پرویز ملاجانوف یک تحلیل گر مستقر در تاجکستان به بخش تاجکی رادیو آزادی گفت که باید با امریکا همکاری شود اما منافع روسیه در منطقه هم باید مد نظر گرفته شود.

در یک گزارش تحقیقی سازمان ملل متحد آمده که روسیه یکی از بزرگترین کشورهای جهان از لحاظ استفاده از هیرویین است که سالانهء منجر به مرگ سی هزار تا چهل هزار نفر ازین بابت می شود.
XS
SM
MD
LG