لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

وزیر خارجه امریکا با همتای پاکستانی اش در لندن دیدار می کند


هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا به روز پنجشنبه با همتای پاکستانی اش حنا ربانی کهر دیدار خواهد کرد. پیشبینی می شود که این ملاقات به دنبال ماه ها تنش، شاید باعث بهبود روابط هر دو کشور شود.

پس از حمله ماه نومبر نیرو های ناتو که در نتیجه آن بیست و چهار عسکر پاکستانی در منطقه قبایلی مهمند کشته شدند، این نخستین دیدار مقامات ارشد امریکا و پاکستان به حساب میاید.

وزیر خارجه پاکستان در آستانه دیدار با همتای امریکایی اش گفته که روی انتقال تدارکات ناتو به افغانستان و سایر مسایل، پارلمان کشورش غور می کند:
«در مورد راه اکمالاتی ناتو، در حال حاضر پارلمان پاکستان روی شرایطی جهت تنظیم دوباره روابط با ایالات متحده غور می کند. ما همه می دانیم که یک سلسله رویداد های پیش آمده اند که به عنوان عبور از خط سرخ خوانده می شوند که از پیش تعیین شده اند، پاکستان واضحاً بار ها در مورد همکاری با امریکا و شرکای ناتو با تفصیل صحبت کرده و بار ها در این مورد تخلف شده است.»

اداره بارک اوباما رییس جمهور امریکا، تقریباً تا حالا در مورد پاکستان خاموش بوده است اما اسلام آباد به دنبال حمله ماه نومبر گفته که روابطش با واشنگتن را دوباره بررسی می کند.

بر اساس گزارش ها، نتیجه و دریافت های این بررسی که از سوی یک کمیته پارلمانی پاکستان صورت گرفته است، به تعویق افتاده و انتظار نمی رود که پیش از انتخابات سنای آن کشور در دوم ماه مارچ اعلان شود.

مقامات پاکستانی می گویند که دستور العمل های تازه، شامل وضع مالیه روی انتقال تدارکات نیرو های ناتو به افغانستان خواهد بود.

حنا ربانی کهر پس از دیدار با ویلیم هیگ وزیر خارجه بریتانیا، ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده و پاکستان برای ثبات منطقه تلاش کنند:
«ما امیدواریم تا برای اهداف مشترک ما، اهدافی مشترک و مقاصد ما در منطقه، که صلح و ثبات در تمام منطقه و در افغانستان است، امریکا و پاکستان بتوانند روابط خود را تقویت کنند اما برخی پیش شرط های وجود دارند و این پیش شرط ها، مسایلی اند که بحیث منافع متقابل خوانده می شود و بر اساس روابط قابل پیش بینی، شفاف و موثر استوار باشد.»

او با اشاره به گذشته گفت که روابط در تاریکی شب و روشنایی روز از هم خیلی تفاوت دارند.

ایالات متحده خواهان همکاری پاکستان در انتقال تدارکات نیرو های ناتو در افغانستان است. همچنان واشنگتن از اسلام آباد می خواهد تا در سرکوبی شبکه حقانی و سایر گروه های شورشی که نیرو های بین المللی را در افغانستان هدف حمله قرار می دهند، همکاری کند.

پاکستان در هفته گذشته اعلان کرد که به صورت موقت، برای مواد غذایی نیرو های ناتو در افغانستان، اجازه عبور را خواهد داد. در عین حال اسلام آباد یک بار دیگر مخالفت خود را از حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی اعلان کرده است.

در مورد افغانستان تا حالا مشخص نشده که وزرای خارجه امریکا و پاکستان در ملاقات روز پنجشنبه شان، روی کدام بخش از همکاری ها در امور این کشور صحبت خواهند کرد اما وزیر خارجه پاکستان گفته که همکاری مشترک واشنگتن و اسلام آباد باعث ثبات در این کشور و منطقه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG