لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

بعد از 10 سال پاکستان از مخالفان حکومت افغانستان خواهان مذاکره شد


در 10 سال گذشته این اولین باراست که حکومت پاکستان با صدور اعلامیه یی از گروه های مسلح دولت افغانستان خواهان مذاکرات با حکومت افغانستان شده است.

مقامات حکومت افغانستان امیدوار هستند که این اقدام پاکستان بتواند در قسمت مذاکرات صلح افغانستان با طالبان، موثر واقع گردد.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، ضمن قدردانی از این اقدام پاکستان، به رادیو آزادی گفت که آرزو دارند تا پاکستان زمینه اجرای گفتگوهای مستقیم صلح را میان حکومت افغانستان و طالبان مساعد سازد.

«این اقدام پاکستان به خاطر پروسه صلح که به رهبری افغانها صورت بگیرد یک گام مثبت است، ما از مقامات پاکستان، افراد سیاسی و موسفیدان پاکستان می خواهیم که زمینه گتفگوهای را میان حکومت افغانستان و طالبان فراهم بسازند.»

اعلامیه که به روز جمعه از سوی پاکستان به نشر رسیده، آمده است که سید یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان از تمامی گروهای مصلح افغانستان خواسته است تا برای تامین صلح در افغانستان با حکومت این کشور مذاکره نمایند.

پاکستان در حالی این اعلامیه را به نشر رسانده که چند روز قبل رییس جمهور افغانستان از پاکستان خواسته بود، تا زمینه گفتگوهای مسقتیم را میان طالبان و مقامات افغانستان مساعد سازد.

جامعه جهانی و حکومت افغانستان به این باور اند که رهبران مخالفین حکومت افغانستان به خصوص رهبر طالبان در پاکستان زندگی می کنند و پاکستان می تواند نقش مهمی را در روند مذاکرات ایفا نماید.

اما تحلیلگران افغان می گویند که حکومت پاکستان در اختیار سازمان استخباراتی و اردوی آن کشور قرار داد و حکومت ملکی پاکستان هیچ گونه نقش را در تامین امنیت افغانستان بازی کرده نمی تواند.

احمد سعیدی یک دیپلومات پیش افغان در پاکستان به رادیو آزادی گفت که باید استخبارات و اردوی پاکستان با رهبران طالبان گفتگو نماید و آنان را به مذاکره تشویق کند.

«تا زمانی که حکومت پاکستان از خود صداقت نشان ندهد، می تواتین بگویم که این اقدام پاکستان مانند یک سبوتاژ و یک مانور سیاسی است برای برهم زدن روابط افغانستان با غرب. همچنان پاکستان می خواهد موضوع امضا قرار داد ستراتیژی میان افغانستان و امریکا را به چالش می کشاند.»

همچنان تحلیلگران به این اعلامیه صدراعظم پاکستان به دیده شک می نگردند و می گویند که پاکستان با نشر چنین اعلامیه ها تلاش دارد تا روند گفتگوهای قطر را سبوتاژ نماید.

اما سخنگوی ریاست جمهوری می گوید که هدف اساسی این تلاش های پاکستان سبوتاژ گفتگوهای قطر نیست، بلکه به گفته وی، پاکستان تلاش دارد تا رهبری گفتگوهای صلح توسط افغانها بیش برده شود.
XS
SM
MD
LG