لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

بارک اوباما سخنان حامد کرزی را مورد ستایش قرار داد


بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک اوباما رییس جمهور امریکا
وزارت امور داخله افغانستان روز یکشنبه گفت: یک تن از کارمندان این وزارت مظنون به قتل مشاورین امریکایی می باشد.

هر چند مقامات تا اکنون نه گفته اند که کشته شدن این مشاورین عکس العمل در برابر دست داشتن نیروهای امریکایی در سوختاندن نسخه های قرآنکریم بود، اما قبل از آن در ولایت ننگرهار یک سرباز اردوی ملی هم با فیر گلوله دو عسکر امریکایی را کشته و در برخی از مناطق دیگر مظاهره کننده گان خشمگین افغان، همچنان به همین گونه از خود واکنش نشان داده اند.

رییس جمهور بارک اوباما روز شنبه از بیانیه حامد کرزی رییس جمهور افغانستان ستایس به عمل آورد که در آن مردم را به آرامش دعوت کرد.

قصر سفید در یک اعلامیه همچنان گفته است که امریکا با مردم افغانستان در مورد شراکت ستراتیژیک تعهداتی را وعده سپرده است.

رییس جمهور افغانستان امروز در کنفرانس خبری نیز از این مشارکت یاد آور شد. حامد کرزی گفت، اگر تقاضا های افغانان در این سند در نظر گرفته شود، افغانستان تا هنور هم به تامین روابط استراتیژیک با امریکاعلاقه دارد.

با آنکه وزارت دفاع ایالات متحده امریکا بعد از کشته شدن دو مشاور این کشور در وزارت داخله افغانستان، تعهد کرد که به کار مشترک اش با حکومت افغانستان دوام می دهد تا ثبات در این کشور را تامین و ترویزم را از بین ببرد، خاطر نشان ساخت که کشته شدن نظامیان امریکایی غیر قابل قبول می باشد.

جنرال رحیم وردک وزیر دفاع افغانستان از طریق تلیفون از همتای امریکایی خود لیون پنیتا به خاطر این حادثه معذرت خواسته و اظهار تاسف نموده است.

بر اساس اعلامیه نشر شده از سوی پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا رحیم وردک گفته است که رییس جمهور کرزی در جمع از تدابیر برای جلوگیری از خشونت، اکنون از نماینده های مردم، رهبران مذهبی، اعضای ستره محکمه و عدهء دیگر جهت مشوره دعوت به عمل آورده است.

خبرگزاری اسوشیتد پرس می نویسد که حتی قبل از واقعهء سوختاندن نسخه های قرآنکریم هم، مردان مسلح در یونیفورم نیروهای افغان بر عساکر امریکا و دیگر کشورهای خارجی آتش گشوده بودند و تعدادی از آنها را کشته اند.

فرانسه ماه گذشته برنامه آموش نظامی افغان را بعد از آن متوقف ساخت که یک سرباز ملبس با یونیفورم نظامی افغان 4 عسکر فرانسوی را به قتل رساند.

بعد از واقعه کشته شدن چهار عسکر فرانسوی جان آلن قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان، کشته شدن نیرو های بین المللی بطور انفرادی توسط سربازان افغان را مشکل جدی خواند.

جنرال آلن در آن زمان و اکنون بعد از کشته شدن مشاروین امریکایی در داخل وزارت داخله افغانستان تعهد کرده است که به کار مشترک شان در افغانستان ادامه می دهند.

این تنش ها در یک زمانی به میان می آیند که وزاری دفاع و داخلهء هر دو کشور قرار است در چند هفته دیگر در واشنگتن با هم دیگر ملاقات کنند.

مقامات می گویند، ملاقات وزرای دفاع و داخلهء امریکا و افغانستان در آستانهء اجلاس رهبران ناتو در ماه می در شهر شکاگوی امریکا که در آن در بارهء سپردن مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان تصامیم مهم اتخاذ می شود، از اهمیت خاص برخوردار است.

آموزش نیروهای امنیتی افغان و کار مشترک در این زمینه یکی از اهداف مهم حکومت امریکا بشمار می رود.

آژانس خبری اسوشیتد پرس می نویسد که برای رسیدن به چنین اهداف به اعتماد عمیق میان هر دو جانب نیاز شدید دیده می شود.

اما این اعتماد هر چند گاهی که نیروهای افغان کمک کننده های بین المللی خود را مورد حمله قرار دهند، آسیب می بیند.

اسوشیتد پرس از قول کارشناسان می نویسد، بعد از این حوادث اعتماد امریکا بر افغانستان به حیث یک شریک مطمین در مبارزه با تروریزم متضرر شده است.
XS
SM
MD
LG