لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

صادرات قالین افغانی به خارج کاهش یافته است


شرکت های تولید کننده و صادر کننده قالین در افغانستان بخاطر کاهش چشم گیر میزان تولید و صادر قالین افغانی ابراز نگرانی کرده اند.

مولدین و صادرات کننده گان قالین در افغانستان از حکومت این کشور انتقاد می کنند که در زمینه رشد صنعت قالین و بازار یابی برای این صنایع مشهور افغانی توجه لازم به خرچ نداده است.

آنان مشکلات اقتصادی در جهان و عدم توجه حکومت افغانستان به این صنعت را دلیل کاهش روز افزون تولید و صادرات قالین افغانی می خوانند.

هادی فرزام یکی از مسوولان شرکت های تولید کننده و صادر کننده قالین می گوید که میزان تولید و کاهش قالین از سال 1385 شمسی به اینسو به طور قابل ملاحظه یی کاهش یافته است.

برخی از تولید کننده گان و صادر کننده گان قالین در افغانستان که به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گرد هم آمده بودند، نسبت به کاهش 75 درصدی صنعت قالین در این کشور ابراز نگرانی کردند.

مسوولان شرکت های تولید کننده و صادر کننده ی قالین در افغانستان از حکومت خواستند تا سهولت های را در داخل این کشور برایشان فراهم کنند و در عین حال در راستای صادرات قالین بازار های جدید را در مسکو، ترکیه و افریقای جنوبی جستجو کند.

در همین حال وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید که میزان تولید و صادرات قالین افغانی در مقایسه به گذشته کاهش یافته است اما نه به پیمانه ی که ادعا می شود.

وحیدالله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان از صنعت قالین در این کشور حمایت لازم کرده است.

گفته می شود که فعلاً بیش از 300 شرکت تولید کننده و صادر کننده قالین در افغانستان فعالیت دارند.

بنابر معلومات مسوولان این شرکت ها با کاهش یافتن میزان تولید و صادرات قالین افغانی اکثریت از کارگران این شرکت ها نیز بی کار شده اند.

به گفته آنان قبلاً بیش از دو ملیون تن که 60 درصد آنان را زنان تشکل می داد در این شرکت ها مشغول کار بودند.

در میان صنایع دستی افغانستان، قالین های دست بافت افغانی جایگاه خاص دارد و در جهان از شهرت زیاد برخورد دار است اما بر اساس گزارش ها در برخی موارد قالین افغانی پس از انتقال به پاکستان به عنوان قالین پاکستان در بازار های جهان عرضه می شود.

به گفته ی صنعتکاران قالین، این مساله می تواند روی صادرات قالین افغانستان به بازار های جهان نیز اثر گذار باشد و سبب کاهش صادرات قالین افغانی شود.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG