لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

باریدن برف، نوید افزایش محصولات و ختم خشکسالی


گندم و سایر حبوبات در افغانستان محصولات سنتی غذایی را تشکیل می دهند. اما در اثر جنگ ها و خشکسالی های پیهم در سه دههء که گذشت، زراعت در افغانستان شدیداً ضربه دیده، تعدادی از زارعین به کشت پر منفعت کوکنار روی آوردند.

براساس اطلاعات ادارهء مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC) ، افغانستان 90 در صدتریاک جهان را تولید می کند.

طبق تخمین های موجود در سال گذشتهء میلادی عایدات ناشی از تریاک 2 اعشاریه 4 ملیارد دالر بوده است که مطابق به 15 در صد تولیدات ناخالص داخلی افغانستان می باشد.

مجید قرار سخنگوی وزارت زراعت افغانستان در صحبت با آژانس خبری فرانس پرس با اظهار اینکه در سال گذشته 70 درصد حاصلات زراعتی افغانستان در اثر خشکسالی از بین رفته، در مورد افزایش محصولات زراعتی در سال آینده ابراز امیدواری کرده است.

مجید قرار در صحبت با رادیو آزادی گفت:
« بارنده گی هایی که امسال صورت گرفته است از چند لحاظ بهتر خواهد بود، اول اینکه محصولات باغی و سبزیجات ما وضعیت بهتر داشته، سیستم های آبیاری ما تا اخیر سال فعال خواهد ماند و علفچرهای ما که برای رشد مالداری اهمیت بیشتر دارد در سال آینده وضعیت بهتر خواهند داشت

از هر چهار افغان سه تن آن ها به زراعت اشتغال دارند . در اثر خشک سالی در سال گذشته محصولات زراعتی افغانستان 20 در صد که 4 اعشاریه 44 ملیون تن تخمین شده، کاهش یافته است.

یک دهقان افغان با ابراز امیدواری در مورد آینده، می خواهد تا وزارعت زراعت با برنامه ریزی دقیق با زارعین مساعدت کند. وی می گوید:
« هرگاه وزارت زراعت کمپاین کشت زراعت و غله جات را در ولسوالی های دور دست افغانستان راه اندازی نماید ما خوشبین هستیم که حاصلات بهتر خواهد بود.»

مجید قرار سخنگوی وزارت زراعت افغانستان نیزابراز امیدواری می کند که حاصلات زراعتی افغانستان در سال های آینده حدود 9 ملیون تن افزایش داده شود، می گوید:
«وزارت زراعت افغانستان توزیع حدود 20 هزار تن تخم های اصلاح شده را به دهاقین افغان آغاز کرده است.»

یک دهقان دیگر افغان بر اهمیت نهال شانی و سرسبزی در شهر ها تاکید می کند، وی می گوید:
«به نظر من امسال بارنده گی بیشتر صورت گرفته است. وزارت زراعت باید با دهاقین بهتر کمک کند و کود کیمیاوی را برای آن ها توزیع کند، از سوی دیگر آن ها باید نهال های مثمر و غیر مثمر را در شهر کابل غرس کنند

مجید قرار سخنگوی وزارت زراعت افغانستان گفته است، آن وزراعت پلان دارد تا حدود سه ملیون نهال را غرس کند.

یک سخنگوی وزراعت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید، کار بالای یک سروی ادامه دارد و پیشگویی در مورد تغییر در سطح کشت کوکنار را در افغانستان قبل از وقت دانسته است.

بر اساس ارقام سازمان ملل متحد، در چند دههء گذشته حدود نصف 30 ملیون نفوس افغانستان با کمبود مواد غذایی مواجه بوده اند.
XS
SM
MD
LG