لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

اعلامیه اخیر شورای علما دیدگاه شرعی افغانستان است


رییس جمهور افغانستان می گوید، در اعلامیهء اخیر شورای علمای این کشور اصول و ارزش های اسلامی در حمایت از زنان بیان شده اند. حامد کرزی به این باور است، که افغانستان به آنچه در این اعلامیه گفته شده پابند است.

رییس جمهور کرزی که به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، در مورد اعلامیهء شورای سراسری علمای افغانستان چنین گفت:

«علمای افغانستان محدویت وضع نکرده اند، جمعه گذشته در علامیه که ماهوار نشر می شود اصول و ارزش های اسلامی را در لابلای تقویت موقف زنان و حمایت شان از اعلان داشتند که دیدگاه شرعی وطن ماست و تمام مسلمانان و ما به آن پابند هستیم.»

در بخشی از این اعلامیهء شورای علمای افغانستان که رییس جمهور کرزی آن را دیدگاه شرعی افغانستان خوانده، اجتناب زنان از اختلاط با مردان بیگانه در عرصه های مختلف اجتماعی مثل دفاتر، بازار و سایر شئون زنده گی از وجایب و مکلفیت های زنان خوانده شده است.

در این اعلامیهء شورای علمای افغانستان که به روز جمعه صادر شد و از طریق ریاست جمهوری این کشور در اختیار رسانه ها قرار گرفت، بر اجتناب زنان از سفر بدون محرم شرعی نیز تاکید شده است.

کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این تقاضای شورای علما را خلاف قانون دانسته و می گوید، که این چنین حرکات می تواند به کرامت اسلامی زن آسیب برساند.

احمد ضیاء لنگری یکی از کمیشنران کمسیون مستقل حقوق بشر به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی، مخالفت اش را با دیده گاه های مخالف اختلاط زنان با مردان بیگانه ابراز کرد.

«در هیچ کشور اسلامی ما این نمونه را نمی بینیم که که در جای که مرد هاست زنان نباشند اختلاط نکنند و در دفاتر کار نکنند حتی در سعودی نیز به این حد محدودیت نیست. از نگاه منطقی اگر ما زنها را اینقدر محدود بسازیم، در حقیقت ما همان کرامت انسانی زن را آسیب می رسانیم.»

آقای لنگری هم چنان می گوید، که اعلامیهء شورای سراسری علمای افغانستان جنبهء الزامی ندارد و به گفتهء وی نباید زنان بخاطر تاکید شورای علمای افغانستان روی جلوگیری از اختلاط زنان با مردان بیگانه نگران باشند.

این تقاضای شورای علمای افغانستان نه تنها با عکس العمل منفی کمسیون مستقل حقوق بشر همراه بوده، بلکه تعدادی از اعضای شورای ملی این کشور هم با مفکورهء جلوگیری از اختلاط زنان و مردان در بازار، دفاتر و محلات آموزشی ابراز مخالفت کرده اند.

برخی از اعضای ولسی جرگهء افغانستان گفته اند، که شورای علمای این کشور با این چنین موضع گیری ها در تلاش ترویج اندیشه های طالبانی در افغانستان اند.

اما شورای علمای افغانستان این انتقاد ها را رد کرده و هدف مطرح ساختن موضوع اجتناب زنان از اختلاط با مردان بیگانه را جلوگیری از خدشه دار شدن عفت زن در جامعه خوانده است.
XS
SM
MD
LG