لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۳

«جنگ در افغانستان "ارزش جنگیدن" را ندارد»


بعد از آن که نیرو های به رهبری ناتو به روز یکشنبه یک سرباز امریکایی را به اتهام تیر اندازی بالای باشنده گان در حال خواب یک قریه در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار دستگیر کرد، جمهوری خواهان و دموکرات ها به یک صدا بر خروج نیرو های امریکایی الی ختم سال 2014 و یا قبل از آن تاکید کرده اند.

هاری رید (Harry Reid) رهبر اکثریت در محلس سنای امریکا گفته است:
«این وضعیت خوب نمی باشد. سربازان ما زیر فشار خیلی شدید در افغانستان قرار دارند. این جنگ به هیچ جنگ دیگر که ما در آن دخیل بوده ایم شباهت ندارد... ما آنچنانی که رییس جمهور گفته است از آنجا خارج می شویم و این کار درست است.»
بر خلاف سال 2008 که اکثر جمهوری خواهان مخالف خروج سریع از عراق بودند، اینک آنها چندان به ادامهء تعهدات کشورشان در افغانستان مایل نیستند.

یکی از کاندیدان ابتدایی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیوت گنگریچ (Newt Gingrich) می گوید:
«در شیوهء برخورد ما با تمام این منطقه چیزی عمیقاً نادرست وجود دارد. به عقیدهء من وضعیت به جای خوب شدن خیلی بدتر شده می رود.»
نیوت گنگریچ گفته است:
«ما جان های زنان و مردان جوان را در ماموریتی به مخاطره انداخته ایم که به صراحت گفته شود، شدنی نیست.»

بر اساس یک نظر خواهی که توسط روزنامهء واشینگتن پوست و آژانس خبری ای، بی، سی امریکا صورت گرفته و نتایج آن به روز یکشنبه نشر شده است؛ 55 درصد امریکایی ها گفته اند، اکثریت افغان ها مخالف آنچه اند که امریکا می خواهد در افغانستان انجام دهد. 60 درصد امریکایی ها گفته اند که جنگ در افغانستان "ارزش جنگیدن" را ندارد.

اخیراً در اثر تیر اندازی یک سرباز امریکایی بالای مردم قریهء که در فاصلهء 500 متری یک پایگاه امریکایی در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار قرار داشت، 16 افغان به شمول 9 طفل کشته شدند.

رییس جمهور اوباما و مقامات امریکایی فوراً این حادثه را محکوم کرده، با فامیل های قربانیان آن ابراز همدری کردند. اوباما و لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا به رییس جمهور کرزی تیلفون کرده، تعهد نموده اند که مرتکب این حادثه را مجازات خواهند کرد.

اما شاید تاثیرات سوء این رویداد اجتناب ناپذیر باشد. رییس جمهور کرزی آن را قتل و کشتار عمدی افراد ملکی بی گناه خواند که فراموش نخواهد شد.
مقامات امریکایی به نوبهء شان تاکید کرده اند که متهم بر اساس قوانین امریکا محاکمه خواهد شد. به این ترتیب ظریفانه هر نوع درخواست سپردن متهم را از جانب رییس جمهور کرزی و افغانستان رد کرده اند.

تنش ها در افغانستان این پرسش اساسی را بین مشاورین ارشد رییس جمهور اوباما مطرح ساخته است که در آستانهء انتخابات ریاست جمهور در خزان سال جاری، آیا رییس جمهور اوباما در زمینهء تسریع سپردن مسوولیت های امنیتی به حکومت افغانستان الی ختم سال 2014 بر ناتو فشار وارد سازد، یا خیر؟
XS
SM
MD
LG