لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

اوباما در مورد حادثه قندهار دستور تحقیقات جدی را صادر کرد


بارک اوباما رییس جمهور امریکا می گوید، کشتار دسته جمعی افراد ملکی توسط یک عسکر امریکایی در قندهار عمل ظالمانه و غیر قابل قبول بود. اوباما وعده داد که وزارت دفاع امریکا، در این مورد تحقیقات و اقدام جدی خواهد کرد.

«من به وزارت دفاع دستور داده ام برای تحقیقات کامل در مورد از هیچ نوع تلاش دریغ نورزد، من به مردم امریکا و افغانستان اطمینان می دهم حقیقت را درخواهیم یافت. این اطمینان را هم می دهم که هرکسی که در این حادثه دخیل باشد با قوت کامل قانون، مسوول دانسته خواهد شد.»

رییس جمهور امریکا، این را هم بیان داشت که ایالات متحده این موضوع را خیلی جدی گرفته است، و چنان فکر می کنیم که اتباع و اطفال خودما کشته شده اند:
«چنانچه به رییس جمهور کرزی گفتم، ایالات متحده این موضوع را جدی گرفته است و فکر می کنیم اتباع و کودکان خود را از دست داده ایم، با کشته شدن افراد بیگناه دل های ما درد کرده است، کشتن افراد بیگناه ملکی ظالمانه و عمل ناپذیر فتنی است، این عمل نه از ما و نه هم از اردوی ما نماینده گی می کند.»

لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا گفته است ممکن به عامل یا عاملین این حادثه سزای مرگ داده شود.

رییس جمهور اوباما گفت، این کشتار دسته جمعی تغییر را در ماموریت امریکا در افغانستان وارد نخواهد کرد، ولی به وضاحت خطاب به امریکایی ها گفت، جنگ افغانستان را پایان خواهد داد.

«اشتباه نشود، ما یک ستراتیژی داریم که براساس آن این جنگ را مسولانه پایان می دهیم ما به شکل تدریجی مسولیت های امنیتی را به نیروهای افغان می سپاریم، و آنها در حال پیشرفت اند. با این کار نیروهای خود را دوباره به کشور خواهیم آورد.»

رییس جمهور امریکا افزود، در این شک نیست که در افغانستان با مشکلات و چالش های جدی دست در گریبانیم، ولی باور دارم که برای رسیدن به اهداف خود، به کار خویش ادامه خواهیم داد، کشور خود را حفاظت خواهیم کرد و مسوولانه این جنگ را خاتمه خواهیم داد.
XS
SM
MD
LG