لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

حاجی بغچو خان، سلطان قاچاق هیروین جهان مجرم شناخته شد


وزارت عدلیهء ایالات متحدهء امریکا می گوید، در جریان پنج سالی که گذشت یک باشندهء ولایت ننگرهارافغانستان به نام حاجی بغچو خان به خاطر قاچاق مواد مخدر تحت تحقیقات ادارهء مبارزه با مواد مخدر ایالات متحدهء امریکا قرار داشته است.

حاجی بغچو خان در سال 2009 به خاطر محاکمه به ایالات متحدهء امریکا برده شد. وی متهم است که هیروین را به حدود بیست کشور جهان به شمول ایالات متحده قاچاق می کرده است.

در یک اعلامیهء وزارت عدلیهء ایالات متحدهء امریکا گفته شده است:
تحقیقات نشان می دهد که حاجی بغچو خان بزرگترین قاچاقچی هیروین در جهان محسوب شده، وی هیروین در لابراتورهای مخفی در امتداد سرحدات با پاکستان تولید می کرد.

بر اساس این اعلامیه حاجی بغچو خان عایدات ناشی از تولید و قاچاق مواد مخدر را برای حمایت از اعضای بلند پایهء شبکهء طالبان و شورش ها در افغانستان استفاده می کرده است.

اعلامیهء وزارت عدلیهء ایالات متحدهء امریکا می افزاید:
«حاجی بغچو خان یک بخش از این عایدات را به شکل پول نقد، اسلحه و سایر تجهیزات در اختیار والی سابق طالبان در ولایت ننگرهار و دوقوماندانی که مسوول شورش ها را در شرق افغانستان می باشند، قرار می داد؛ تا آنها بتواند به اصطلاح جهاد را برضد نیرو های خارجی و حکومت افغانستان ادامه دهند.»

در سال 2006 یک هیات عالی منصفهء محکمه به خاطر قاچاق هیروین به ایالات متحدهء امریکا بالای حاجی بغچو خان اعلام جرم کرد.
در سال 2010 یک اعلام جرم تازه اتهامات توطیهء مرتبط با قاچاق مواد مخدر و دخالت در حمایت اقتصادی از گروپ های تروریستی را بر آن اضافه کرد.

حاجی بغچو خان با جزای بیست سال زندان که برابراست با حبس ابد مواجه می باشد.
قرار است فیصلهء محکمه در مورد وی به تاریخ دوازدهم ماه جون سال جاری اعلان شود.
XS
SM
MD
LG