لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

سازمان دیده بان حقوق بشر از تلاشی شدید جسمی زنان ابراز نگرانی کرد


Ukraine -- handcuffs, undated
Ukraine -- handcuffs, undated
مسوول بخش آسیای سازمان دیده بان حقوق بشر براد آدامس(Brad Adams) می گوید، تلاشی شدید جسمی زنان پایواز در زندان پلچرخی که یک عمل روزمره در آن محبس به شمار می آید، امر تکان دهنده و یک تجاوزغیر قابل توضیح به حریم انسانی محسوب می شود. وی از حکومت افغانستان خواسته است تا فوراً آن را متوقف سازد.

سازمان دیده بان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است، بر اساس یک فرمان به جز در موارد خاص و مشخص، تلاشی تعرض آمیز زنان را در همهء زندان های افغانستان ممنوع قرار دهد.

از هفته ها به اینسو منابع آگاه در مورد تلاشی شدید جسمی زنانی که برای ملاقات با زندانیان به محبس پلچرخی می روند، به سازمان دیده بان حقوق بشر راپور داده اند و آژانس های خبری بین المللی نیز در مورد اینوع تلاشی های شدید جسمی گزارش های به نشر رسانیده اند.

بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر، هرنوع دخالت در حریم شخصی و انسانی افراد باید طبق قوانین، در موارد خاص و براساس ضرورت صورت گیرد.

گفته می شود این امر توسط قوماندان زندان پلچرخی، به محافظین آن محبس به خاطر جلوگیری از قاچاق داده شده است. اما خان محمد خان رییس زندان پلچرخی تلاشی زنان پایواز محبوسین آن زندان را کاملاً رد می کند. وی در صحبت با رادیو آزادی خود این نوع بازرسی ها و تلاشی را مغایر با فرهنگ و عقاید مردم افغانستان خوانده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید تلاشی شدید تعرضی جسمی زنانی که برای بازدید از محبوسین به زندان پلچرخی می روند، یک تخطی آشکار از حقوق حریم شخصی انسان را نشان داده، یک نقض فاحش از امانت حریم جسمی پایوازان محسوب می شود.

یک خانمی که شوهرش در محبس پلچرخی زندانیست و بارها شدیداً تلاشی جسمی شده به روزنامهء نیویارک تایمز گفته است:
«برای من این نوع تلاشی منزجر کننده واقعاً کشنده است. من به محافظین محبس با ر ها گفته ام این کار شان مغایر با همهء ارزش ها و معیارهای انسانیست.»

سازمان دیده بان حقوق بشر هیومن رایتس واچ می گوید، تلاشی شدید تعرضی جسمی که صرف در مورد زنان پایواز صورت می گیرد، یک حرکت تبعیض آمیز در برابر زنان بوده، اجرای بدون دلیل موجه آن برابر با تجاوز جنسی شمرده می شود.

مسوول بخش آسیای سازمان دیده بان حقوق بشر براد آدامس(Brad Adams) می گوید:
«هیچ نوع مشروعیت و نگرانی امنیتی که بتواند تلاشی شدید و خفت بار جسمی همهء زنان پایواز را که خطرات صحی نیز از آن متصور است را توجیه کند، وجود ندارد.»

براد آدامس(Brad Adams) از حکومت افغانستان جداً خواسته است تا این عمل وحشتناک محافظین زندان را که از قدرت شان سوءاستفاده می کنند را متوقف سازد.

مقامات امریکایی به روزنامهء نیویارک تایمز گفته اند، سر از روز پنجشنبه 15 مارچ تا زمانیکه از قطع تلاشی های شدید جسمی زنان پایواز در محبس پلچرخی مطمین نشوند، همهء مساعدت های مالی شان را به زندان پلچرخی متوقف ساخته اند.


ایالات متحدهء امریکا از سال 2009 الی اکنون 26.8 ملیون دالر را به خاطر بازسازی زندان پلچرخی تخصیص داده، گفته می شود تا اکنون 14.2 ملیون دالر آن به خاطر بهبود وضعیت در آن زندان به مصرف رسیده است.

تحقیق سازمان دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ در مورد تلاشی های شدید جسمی زنان پایواز در زندان پلچرخی در حالی انجام شده که در ماه جنوری سال 2012 میلادی سپردن پر از جنجال و منازعهء مسوولیت زندان های افغانستان از وزارت عدلیهء آن کشور به وزارت داخله و پولیس آن کشور صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG