لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

امریکا از گفتگوهای صلح به رهبری افغانها حمایت میکند


ایالات متحده امریکا می گوید، آنها از گفتگوهای صلح و آشتی میان افغانان به رهبری حکومت افغانستان، حمایت می کند و در این زمینه به تلاش های این کشور ادامه می دهد.

مقامات امریکایی می گویند، امریکا به پروسهء صلح و آشتی در افغانستان متعهد است و تلاش هایش را در این عرصه ادامه می دهد.

این در حالی است که طالبان گفتگو با مقامات امریکایی را به حالت تعلیق قرار داده اند.

هیلاری کلنتن وزیرخارجه امریکا که دیروز درنشست خبری مشترک با زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان در واشنگتن صحبت می کرد گفت، مطابق پلان تا پایان سال 2014 میلادی تمام مسوولیت های امنیتی به مقامات افغان سپرده می شوند و پس از آن، نیروهای امنیتی امریکا نقش حمایت کننده را برای قوای امنیتی افغان به عهده خواهند داشت.

خانم کلنتن همچنان گفت، ادارهء امریکا به گفتگوهای صلح و آشتی در افغانستان متعهد است.

خانم کلنتن اضافه کرد، هموار نمودن زمینهء گفتگوها بین افغانان در رابطه با آینده کشورشان ، یگانه هدف آنها را تشکیل می دهد و یک بار دیگر تاکید نمود که طالبان با دست کشیدن از خشونت و محکوم کردن تروریزم بین المللی، به سوی آشتی و مصالحه گام بردارند:

« طالبان با آغاز هر گونه گفتگو باید ارتباط خود را با القاعده قطع کنند، از خشونت دست کشند، به شمول زنان به اقلیت ها در افغانستان احترام بگذارند و قانون اساسی افغانستان را قبول نمایند.»

خانم کلنتن اضافه کرد که اکنون انتخاب به طالبان است که از تروریزم جهانی دوری بی جوید و برای اعلان تعهد شان برای اشتراک در پروسهء صلح گام های را بردارند.

وزیر خارجه امریکا همچنان گفت که در این هیچ شک و تردید وجود ندارد که امریکا می خواهد به تعهدات این کشور در افغانستان عمل کند و به کار خود با افغانان در عرصه صلح و آشتی ادامه دهد.

وی گفت، آنانی که می خواهند به خشونت ادامه دهند با فشارهای نظامی مواجه خواهند شد.

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در یک زمانی این اظهارات را بیان می کند که طالبان مسلح می گویند، امریکایی ها در مذاکرات با آنها متزلزل اند و آنها گفتگو با امریکاییان را به حالت تعلیق در آورده اند. طالبان همچنان گفته اند که نمی خواهند با حکومت افغانستان گفتگو و مذاکره کنند.
XS
SM
MD
LG