لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

رابرت بیلز در 17 مورد به قتل عمدی متهم شده است


سرباز امریکایی رابرت بیلز، در رابطه به حادثهء که در اوایل ماه جاری عیسوی در قندهار رخ داد، در 17 مورد به قتل عمدی متهم شده است، در پهلوی اتهامات دیگر از جمله سرکشی از قوانین نظامی، وی همچنان در شش مورد دگر متهم است که قصد کشتن افراد را کرده است.

بیلز 38 ساله در صورتی که عفو نشود، حد اقل به حبس ابد محکوم می شود و حتی امکان دارد حکم اعدامش صادر شود. به اساس اتهامات وارد شده، او در ولایت قندهار، صبح زود روز یازدهم ماه مارچ، پایگاه نظامی خود را ترک کرده و 17 تن را به شمول 9 کودکی که در خواب بودند، به قتل رسانده است.

قبلاً تعداد افراد کشته شده درین رویداد، 16 تن اعلام شده بود. این حادثه خشم مردم را در افغانستان در حالی برانگیخت که کابل و واشنگتن بالای امضای سند همکاری های درازمدت بین هم کار می کنند.

رییس جمهور افغانستان، حامد کرزی حادثهء قندهار را با شدید ترین الفاظ تقبیح کرده در شانزدهم ماه مارچ در کابل گفت:
«به تمام معنی این یک عمل غیر قابل تحمل است، غیر قابل تحمل. هیچ کسی چنین عیاشی را اگر اسمش را عیاشی می گذاری تحمل کرده نمی تواند. این نوع عمل و این چنین کار قابل تحمل نیست. آن زمانها اکنون گذشته است.»

به اساس گزارش ها افغانستان از حکومت امریکا خواسته است تا در محاکمهء این سرباز امریکایی به گونهء دخیل باشد، ممکن به حیث ناظر. همچنان تعدادی از اعضای پارلمان افغانستان و اعضای خانوادهء قربانیان این حادثه، خواستار آن شده اند تا این سرباز امریکایی به قوهء قضایی افغانستان تسلیم داده شود.

طالبان نیز به خبرگزاری فرانس پرس گفته اند که به قصد انتقام گیری، حملات شان بالای نیروهای امریکایی را شدت بیشتر می بخشند. دو روز پس از حادثهء قندهار، رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا بارک اوباما نیز این حادثه را ناراحت کننده خوانده و گفت، این نماینده گی از ارزش های امریکا نیست.

«به وزارت دفاع دستور داده ام تا از هیچ تلاشی برای تحقیقات کامل درین زمینه، دریغ نورزند. من به مردم امریکا و به افغانها اطمینان میدهم که ما همهء وقایع را که به هرجا مارا بکشانند دنبال می کنیم و اطمینان حاصل خواهیم کرد که هر فرد دخیل درین قضیه، با تمام نیروی قانون، مسوول شناخته خواهد شد.»

نیروهای امریکایی اکنون بالای پرداخت غرامت به خانواده های این قربانیان کار می کنند. اما رییس جمهور افغانستان حامد کرزی گفته است، خواستار غرامت نه بلکه خواستار عدالت است. سرباز امریکایی که 17 تن را در قندهار به قتل رساند اکنون در ایالت کنزاس ایالات متحدهء امریکا در یک محبس نظامی زندانیست.

تا هنوز معلوم نیست که چه انگیزهء وی را به انجام این عمل واداشته است اما این نکته که ممکن وی از صحت روانی کامل برخوردار نباشد، مطرح شده است. رابرت بیلز پیش از ماموریت افغانستان، در سه ماموریت دیگر در عراق اشتراک کرده که در یکی از آنان در قسمت سر خود جراحت برداشته است. روز جمعه وکیل مدافع وی نیز گفت که صحت روانی موکلش یک موضوع مهم است.
XS
SM
MD
LG