لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

اوباما برای تمویل نیروهای افغان به تعهد جامعه جهانی نیاز دارد


اداره ریس جمهور اوباما از جامعه جهانی خواسته است بعد از خروج نیروهای امریکایی و ناتو در ختم سال 2014 میلادی از افغانستان، کمک های مالی بیشتری برای تمویل مصارف نیروهای امنیتی افغان تعهد نمایند. این مطلب را روزنامه واشنگتن پست گزارش داد.

بنوشته روزنامه، در یک یاد داشت دپلوماتیک غیر رسمی که بتاریخ دهم ماه مارچ از طرف قصر سفید به 64 کشور فرستاده شده، آمده است که مصارف اردو و پولیس افغان سالانه به 4.1 ملیارد دالر می رسد.

ازین جمله 1.3 ملیارد دالر از کشورهای کمک دهنده فعلی و متباقی را ایالات متحده امریکا خواهد پرداخت. تقاضا برای این تعهد غیر مشخص در زمانی صورت می گیرد که ایالات متحده امریکا و متحدین این کشور در افغانستان تحت فشار قرار دارند تا مصارف جنگ را کاهش داده و به جنگ خاتمه بدهند. اما اداره اوباما امیدوار است تا قبل از بر گزاری اجلاس ماه می ناتو در شیکاگو این تعهد را بدست بی آورد.

یک دپلومات ازیک کشور متحد نزدیک ایالات متحده امریکا که از گفتن نامش خود داری نموده به روزنامه واشنگتن پست گفته است، کشورش هدف داشتن یک اردوی قوی را برای افغانستان تایید می دارد، اما بودجه ما بسیار محدود و مقید است و شرایط مالی ما هم در وضع دشوار قرار دارد.

یک دپلومات عرب گفته است، ما می خواهیم بدانیم که سهم سایر کشورها چه مقدار است، اداره اوباما این مقدار پول را چگونه محاسبه یا برآورد کرده و یک حکومت که سرتا پا در فساد غرق است، این مقدار پول چگونه در آن اداره و مصرف خواهد شد.

سایر دپلومات ها خاصتاً دپلومات های کشورهای اروپایی گفته اند، ایالات متحده امریکا بیشتر آزادانه می تواند پول را از بودجه وزارت دفاع خود بپردازد تا وزارت خارجه، ولی در کشورهای ما بر عکس قضیه درست است.

بعضی گفته اند، برای آنها آسانتر خواهد بود تا در چارچوب کمک های انکشافی برای افغانستان پول اختصاص بدهند نه در چار چوب بودجه نظامی. و یا هم اینکه یک بودجه علیحده برای افغانستان بعد از سال 2014 تقاضا گردد که البته این تقاضا در ماه جولای در اجلاس توکیو صورت خواهد گرفت.

در ماه دسامبر سال گذشته، حامد کرزی ریس جمهور افغانستان به جامعه جهانی گفته بود، کشورش بعد از سال 2014 تا 2025 سالانه برای امور امنیتی و انکشافی جمعاً به 10 ملیارد دالر ضرورت دارد. تولید نا خالص داخلی افغانستان 17 ملیارد دالر تخمین گردیده است.

ایالات متحده امریکا در سال گذشته 12 ملیارد دالر در افغانستان مصرف کرده که 95 فیصد آن برای تربیه و تجهیز اردو و پولیس افغان بوده است. بنوشته روزنامه، از سال 2009 میلادی به این طرف، معاشات پولیس افغانستان از بودجه پنج ملیارد دالر کمک های انکشافی جاپان پرداخته می شود که در ختم سال 2014 به پایان می رسد.

مارک گراسمن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در جریان سفرهفته گذشته اش در اروپا گفت، رویا برای ختم جنگ می طلبد تا مسوولیت های امنیتی بصورت تدریجی به نیروهای امنیتی افغان سپرده شود که در بعضی نقاط سال آینده خواهد بود. بناً استدلال عمده اداره اوباما اینست که تعهد بیشتر پول در زمان حاضر، زمینه را برای خروج آرام نیروهای خارجی در ختم سال 2014 هموار می سازد.
XS
SM
MD
LG