لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۲

اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیهء عرب امروز برگزار میشود


وزیر خارجهء عراق می گوید، قطعنامهء اجلاس سران اتحادیهء عرب در باره سوریه از تلاش های بین المللی برای پایان دادن به بحران یک ساله در این کشور حمایت خواهد کرد.

اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیهء عرب امروز ( پنجشنبه ) در بغداد برگزار می شود و تعداد از کشورهای سهیم در این گردهمایی می گویند فیصله نامهء این اجلاس در باره سوریه کدام چیزی جدید در بر نخواهد داشت.

حکومت سوریه روز چهارشنبه اعلان کرد که این کشور هر پیشنهاد جدید اجلاس سران اتحادیهء عرب در بارهء پایان دادن به نزاع در سوریه را رد خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه سوریه روز چهارشنبه گفت که با هر گونه اقدام جدید اتحادیهء عرب برای پایان دادن به نزاع جاری در سوریه همکاری نه خواهند کرد.

22 کشور عضو اتحادیهء عرب عضویت سوریه در این اتحادیه را مورد تعلیق درآورده اند. وزارت خارجه سوریه در واکنش گفته است که به اقدامات مشابه متوسل خواهد شد.

انتظار می رود سران کشورهای عضو اتحادیهء عرب در گردهمایی امروز در بغداد از رژیم بشار الاسد تقاضا کنند که اعمال خشونت را خاتمه بخشد و با مخالفین به گفتگو بپردازد.

هوشیار زیباری وزیر خارجهء عراق دیروز هوشدار داد که رد قطعنامهء اتحادیه عرب در باره سوریه عواقب ناگواری خواهد داشت.

اگر چه رژیم بشارالاسد پیشنهاد مشترک ملل متحد و اتحادیهء عرب در باره صلح در سوریه را پذیرفته و از نظامیان خواسته که به پایگاهای خود عقب نشینی کنند، ولی گزارش ها می رسانند که اردوی سوریه به حملات خود بر مخالفین با استفاده از اسلحهء ثقیل ادامه می دهد.

بن کی مون سرمنشی ملل متحد دیروز از رییس جمهور بشار الاسد تقاضا کرد که وقت را ضایع نسازد و پلان ملل متحد را هر چه زودترعملی کند.

همچنین مایکل مان سخنگوی ادارهء سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز گفت که چشم به راه اقدامات بشارالاسد می باشد.

« رییس جمهور سوریه قبلاً نیز از اصلاحات و مذاکرات یاد آور شده است ولی سخنان او هنوز عملی نشده است. امیدواریم که این بار او به سخن های خود پابند باشد.»

گزارش ها می رسانند که در ناآرامی های جاری از یک سال به این سو در سوریه حد اقل 9000 نفر و اکثریت غیر نظامیان کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG