لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۲

وزیر خارجه افغانستان فردا با مقامات قطر دیدار و گفتگو میکند


زلمی رسول وزیر خارجهء افغانستان
زلمی رسول وزیر خارجهء افغانستان
قرار است زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان امروز وارد قطر شود و فردا با مقامات قطر، در خصوص ایجاد دفتر برای طالبان در آن کشور صحبت کند.

فرامرز تمنا معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان دیروز در کابل به خبرنگاران گفت که وزیر خارجه کشور با مقامات قطر روی موضوع صلح با طالبان و تحکیم روابط افغانستان با قطر صحبت خواهد کرد:

« مسایل دفتر طالبان در قطر و دیگر مسایل که مربوط به پروسه صلح میشود و باید حکومت افغانستان در مورد با مقام های قطر صحبت کند، همین موضوعات هدف اساسی سفر وزیر خارجه کشور را به قطر تشکیل می دهد.»

عطا الله لودین معاون شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت که رییس دارالانشای شورای عالی صلح در این سفر، وزیر خارجه افغانستان را به قطر همراهی می کند.

سفر وزیر خارجه کشور به قطر در حالی صورت می گیرد که حدود دو هفته پیش گروه طالبان، از توقف گفتگوهای شان با امریکا خبر دادند.

به گفته طالبان، رها نشدن زندانیان شان از زندان گوانتانامو و عدم ایجاد دفتر برای آنان در قطر سبب شد تا آنان روند گفتگو با مقامات امریکا را متوقف سازند.

در یک اعلامیهء طالبان گفته شده بود، تا زمانی که تقاضا های شان از سوی امریکا برآورده نشود، حاضر به از سرگیری گفتگو با آن کشور نخواهند شد.

ولی مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح افغانستان محمد اسماعیل قاسمیار در صحبت با رادیو از آزادی در مورد رهایی 5 زندانی طالب از زندان گوانتامو سخن گفت.

تعداد از کارشناسان افغان به این باوراند که آنعده رهبران طالبان که قرار است از زندان گوانتامو آزاد گردند، می توانند نقش عمده را در مذاکرات صلح بازی کنند.

یک مقام سابق ملل متحد در افغانستان و کارشناس امور سیاسی، محمد عمر صافی در مورد به رادیو آزادی گفت، این عده از طالبان نه تنها نقش مهم را در مذاکرات صلح بازی می کنند بلکه خواهان مصالحه نیز می باشند.

بر اساس یک خبر دیگر مقامات بریتانوی از ادامه تلاش های شان جهت مذاکره با طالبان خبر داده اند.

معاون وزیر خارجه بریتانیا الستر برت در سفر اخیر خود به افغانستان گفت، کشورش از تلاش های صلح به رهبری افغان ها حمایت می کند.

وی همچنان ابراز امیدواری کرد که طالبان از رد کردن مذاکرات صلح دست بردارند. معاون وزارت خارجه بریتانیا گفت، امیدوارند طالبانی را که مذاکرات صلح را رد می کنند متقاعد سازند که جنگ آینده ندارد.
XS
SM
MD
LG