لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

هزاران جریب زمین در ننگرهار توسط مقامات زورمند غصب شده است


شماری از نماینده های قوم مهمند ادعا می کنند که هزاران جریب زمین در ولایت ننگرهار توسط برخی از افراد زورمند و مقام های محلی در این غصب شده است.

این نماینده های قوم مهمند که برای رسانیدن شکایت شان به مقامهای دولتی به کابل آمده اند، گل آغا شیرزی والی ننگرهار را متهم می سازند که در غصب هزاران جریب زمین در منطقه سرخ دیوال این ولایت دست دارد.

آنان ادعا می کنند، با وجود شکایت های مکرر اعضای قوم مهمند به مقام ولایت ننگرهار اما تا اکنون برای رسیده گی به این مشکل توجه صورت نگرفته است.

حاجی جهانزیب مهمند رییس شورای قومی مهمند می گوید، گل آغا شیرزی و شماری از افراد زورمند تلاش دارند، بالای حدود 20 هزار جریب زمین در منطقه ولایت ننگرهار شهرک های رهاشی اعمار کرده و آنرا بالای مردم به فروش برسانند.

آقای جهانزیب که به روز دوشنبه در مقر شورای ملی افغانستان صحبت می کرد، هشدار داد که اگر مقام های دولتی برای برطرف ساختن این مشکل توجه نکنند، آنان دست به خشونت خواهند زد.

«اگر دولت می خواهد که از این زمین ها به شکل دولتی استفاده گردد، و در آن چیزی ساخته می شود که به مفاد تمام کشور باشد، از دولت است. و اگر تاجران و قاچاقبران از این زمین ها استفاده کنند، من برایتان به صراحت می گویم، انشالله قسمی ما مبارزه خواهیم کرد که تمام مردم افغانستان بدانند که با این مردم چنین ظلمی صورت گرفته بود.»

هرچند نماینده های قوم مهمند می گویند که این زمین ها مربوط دولت است و ریاست جمهوری فقط فرمان توزیع حدود 200 جریب زمین را داده اما آنان تلاش دارند که با استفاده از این فرمان نزدیک به 20 هزار جریب زمین را غصب کنند.

آنان همچنان ادعا می کنند که از چند سال به این طرف هزاران جریب زمین دولتی در بخش های مختلف ولایت ننگرهار به خصوص در شهر جلال آباد از سوی افراد زورمند با استفاده از اسناد جعلی غصب و بالای مردم به فروش رسیده است.

اما احمد ضیا عبدالزی سخنگوی والی ننگرهار در صحبت با رادیو آزادی گفت که به اساس فرمان رییس جمهور کشور در بدل حدود 190 جریب زمین درجه اول ورثه شیر محمد چرخی این زمین برای آنان توزیع شده است.

آقای عبدالزی گفت که والی ننگرهار و سایر مقام های محلی این ولایت را در غصب زمین ها دست ندارند:
«این فیصله از مرکز و از سوی مراجع عدلی و حقوقی صورت گرفته است. در این جا فقط حکم مرکز تطبیق شده در این تبادله، زمین درجه ششم برای آنان داده شده است. در بدل 198 جریب زمین درجه اول به چی مقدار زمین درجه ششم برابر است، به همان مقدار به ما حکم از مرکز آمده است. »

مساله غصب زمین های شخصی و دولتی تنها در ولایت ننگرهار نیست بلکه این مشکل در بخش های مختلف افغانستان وجود دارد.

به اساس معلومات وزارت زراعت افغانستان میلیون ها جریب زمین و دشت های دولتی طی چند سال اخیر در سراسر این کشور از سوی افراد زورمند غصب شده و این مشکل هنوزهم ادامه دارد.

گفته می شود که در بسیاری موارد برخی از مقام های دولتی نیز در غصب زمین ها دست دارند اما تا اکنون نام های این افراد افشا نشده است.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG