لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

افراد جدید به حیث والیان چهار ولایت افغانستان تعیین شدند


سید انتظار خادم مسوول رسانه های اداره مستقل ارگان های محلی
سید انتظار خادم مسوول رسانه های اداره مستقل ارگان های محلی
والیان فراه، لوگر، ارزگان و سرپل در حالی تبدیل شده اند، که به اساس گزارش ها، در این اواخر شکایت ها از شماری از والیان افزایش یافته است.

هرچند برخی از منابع در ادارهء مستقل ارگان های محلی می گویند، این تغییر ارتباطی با این شکایات دارد، اما مسوول بخش رسانه های این اداره، تبدیل شدن والیان فراه، لوگر، ارزگان و سرپل را یک پروسهء عادی می خواند.

سید انتظار خادم مسوول رسانه های اداره مستقل ارگان های محلی به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی، ابراز امید واری کرد که با ایجاد این تغییرات، والیان بتوانند رضایت مردم را کسب کنند:

«ما آرزو داریم قسمی که این افراد در 5 سال گذشته برای ملت خود کار کرده اند، در سال های آینده نیز با استفاده از هنر، تجربه و فکر خود برای این ملت کار های مفید نمایند، هیچ وقت در مقابل این ملت عکس العمل نشان ندهند، این تصمیم را اداره مستقل ارگان های محل و ریاست جمهوری افغانستان گرفته است، سابقه کاری، شخصیت و نفوذ محلی این والیان ایجاب می کرد و ما را مطمین می سازد که این افراد در کار های خود موفق خواهند بود.»

به اساس گزارش ها، داکتر محمد اکرم خپلواک والی پیشین پکتیکا به حیث والی فراه، طاهر خان صبری معاون پیشین والی خوست به عنوان والی لوگر، امیر محمد آخندزاده والی ارزگان و عبدالجبار حقبین به حیث والی سرپل تعیین شده اند.

سید انور رحمتی والی سابق سرپل از جمله والیانی بود، که چندین بار ساکنان این ولایت در شکایت از وی به سرک ها ریختند و خواهان برکناری او شده بودند.

این که تغییرات جدید تا چه حد قناعت مردم را فراهم خواهد کرد تا حال معلوم نیست، اما قبل از این شماری از آگاهان این گونه تغییرات را یک عمل نمایشی خوانده اند.

احمد سعیدی یکی از کارشناسان افغان در صحبت با رادیو آزادی گفت، این چنین مقرری ها بر اساس اصل شایسته سالاری صورت نمی گیرد.

«من باور دارم که در افغانستان کار، لیاقت و اهلیت مطرح نیست، فقط خوشحال کردن افراد و اشخاص مطرح است. از جمله والیان افغانستان به باور من والی بلخ، هلمند، هرات و تا اندازه یی والی ننگرهار کار هایی کردند که باید آدم به دیده ی قدر بنگرد، دیگر والی ها اگر کاری کرده نتوانند حد اقل جیب های خود را پر می کنند.»

یکی از انتقاد های اساسی از دولت افغانستان این است، که به ندرت چهره های جدید را در پستی معرفی می کند، در اکثر موارد کوشش می شود، تا به خاطر رضایت برخی از افراد، یک شخص از یک جا به جای دیگر تبدیل گردد.

اما حکومت افغانستان این انتقاد ها را نپذیرفته و می گوید، هنگام گزینش افراد در پست های مهم دولتی، تمامی مسایل به شمول اصل شایسته سالاری در نظر گرفته می شوند.
XS
SM
MD
LG