لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

پنج عضو شبکه القاعده به طرح حملات 11 سپتمبر رسماً متهم شدند


وزارت دفاع امریکا می گوید، به طراح اصلی حملات یازدهم سپتمبر در امریکا و چهار مظنون به همکاری در طرح این حملات دیروز هدایت داده شد تا به محکمه جرایم جنگی گوانتانامو روی اتهامات تروریزم، قتل و قضایا دیگر، حضور یابند.

اگراین اتهامات بر آنها ثابت گردند، به جزای اعدام محکوم خواهند شد. وزارت دفاع امریکا گفت، ادمیرال متقاعد بروس مک دونالد سرپرست محکمه، این قضیه را به محکمه نظامی روی اتهامات تروریزم، طیاره ربایی، دسیسه، قتل و حملات برغیر نظامیان رجعت داد.

محمد و چهار مظنون دیگر به طرح و انجام حملات یازدهم سپتمبر سال 2001 میلادی و حملات طیارات ربوده شده که باعث کشتن 2976 نفر در نیویارک، واشنگتن و پنسلوانیا گردید، متهم می باشند. آنها متهم به طرح توطیه و دسیسه با رهبر القاعده اوسامه بن لادن و دیگر اعضای این گروه نیز می باشد.

این پنج نفر، شامل خالد شیخ محمد پاکستانی طراح اصلی این حملات و همچنان، ولید بن عطاش یمنی، رمزی بن الشیبه یمنی، علی عبدالعزیز علی پاکستانی و مصطفی احمد الهوساوی از عربستان سعودی می باشند.

تصمیم کشانیدن این پنج تن به محکمهء نظامی به دنبال سال ها مشاجرهء سیاسی و حقوقی که آیا این افراد در محکمه ملکی منحیث مجرم محاکمه شوند و یا منحیث دشمن جنگی در محکمهء نظامی ؟ صورت گرفته است.

جی کارنی سخنگوی قصر سفید در پاسخ پرسشی در بارهء تصمیم محاکمه آنها گفت، بیشتر از 10 سال از حادثه یازدهم سپتمبر می گذرد و رییس جمهور متعهد است که کسانی که مرتکب این چنین حملات علیه ایالات متحده امریکا شده اند، به عدالت کشانیده می شوند.

وارد کردن این اتهامات یک سال بعد از اینکه اداره بارک اوباما تلاش ها برای محاکمه این پنج تن را در محکمه ملکی در نزدیکی مرکز تجارت جهانی متوقف ساخت، صورت گرفته است. بارک اوباما طوریکه وعده داده بود این قضیه را از محکمه ملکی به محکمه نظامی تغییر داده است.
XS
SM
MD
LG