لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

«حکومت رییس جمهور کرزی در جهت نادرست در حرکت است»


یکی از انتقاد های اساسی رهبران جبهه ملی و ایتلاف ملی از رییس جمهور کرزی این بود، که گویا آقای کرزی فضای بی اعتمادی را در کشور بوجود آورده است.

احمد ضیا مسعود رهبر جبههء ملی و داکتر عبدالله عبدالله رهبر ایتلاف ملی افغانستان به روز پنجشنبه در نشستی زیر نام "دفاع از دیموکراسی" که از سوی برخی از اعضای جامعهء مدنی برگزار شده بود، گفتند، که حکومت رییس جمهور کرزی در جهت نادرست در حرکت است و اصول دیموکراسی را به شکل آشکار زیر پا کرده است.

احمد ضیا مسعود گفتگو های صلح را یک بهانه توصیف کرد و به گفتهء وی به خاطر سیاست های نادرست حکومت، با گذشت هر روز فاصلهء مردم از حکومت بیشتر می شود.

«تمام بهانه حکومت فعلی مساله طالبان است، مساله صلح است، مساله امنیت است، طالبان همه بیست هزار نفر نیستند، حکومت فعلی تمام خواست ها و آرزو های مردم افغانستان را در گرو بیست هزار نفر قرار داده است، بیست هزار طالب چیست که آدم آن را سر جایش نشاند. اما امروز وفاداری های مردم محل به مراتب به طالب زیادتر است نسبت به حکومت مرکزی.»

آقای مسعود گفت، که در جریان 10 سال گذشته حکومت رییس جمهور کرزی فرصت های مهم را از دست داده است. رهبر جبههء ملی هم چنان گفت، که افغانستان در وضعیتی قرار گرفته که همه روزه مشکلات این کشور بیشتر می شوند.

داکتر عبدالله عبدالله رهبر ایتلاف ملی نیز از رییس جمهور کرزی و تیم کاری وی انتقاد کرد. داکتر عبدالله پروسه صلح را غیر منظم خوانده گفت که به خاطر نا منظم بودن این روند، گفتگو های صلح نتیجه نمی دهند.

رهبر ایتلاف ملی می گوید، حکومت افغانستان به وعده هایش در بخش ایجاد حکومتداری خوب و مبارزه با فساد اداری عمل نکرده و به گفتهء وی، همین مسایل سبب شده اند تا مردم به دیموکراسی بی باور شوند.

«قانون اساسی پامال شد، نهاد ها تضعیف شدند، پروسه دموکراسی ضعیف خوانده می شود. اگر امروز از مردم عام بپرسید، که شما دموکراسی می خواهید؟ مردم می گویند، نه! چرا سمبول دموکراسی و حکومتی که دموکراسی را نماینده گی می کند، برای مردم چیست؟ قانون شکنی، نا امنی، بی برنامه گی، فساد اداری بی عدالتی و همه این ها.»

رهبر جبهه ملی که به عنوان معاون اول رییس جمهور کرزی وظیفه اجرا کرده و رهبر ایتلاف ملی که وزیر خارجهء کابینه آقای کرزی بوده، پیش از این نیز از حکومت رییس جمهور کرزی انتقاد هایی زیادی کرده اند.

کوشش کردیم تا نظر ریاست جمهوری را نیز در باره انتقاد های تازه این دو رهبر گروه های مخالف سیاسی حکومت افغانستان در این گزارش جا بدهیم، اما یکی از معاون سخنگوی ریاست جمهوری، این سخنان را تکراری خواند و در این باره از ارایه نظر بیشتر خودداری کرد.

اما شماری از تحلیلگران مسایل سیاسی، علت انتقاد هایی احمد ضیا مسعود و داکتر عبدالله عبدالله را از حکومت رییس جمهور کرزی، از دست دادن موقف های شان در حکومت می دانند.
XS
SM
MD
LG