لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۳

مخالفین رژیم سوریه برای توقف حملات شان شرایط گذاشته اند


خشونت ها به روز جمعه هم در سوریه ادامه یافت که در نتیجه ده ها تن کشته شدند.

گروه های مخالف رژیم سوریه می گویند: اگر نیرو های حکومتی این کشور تا پنجشنبه از شهر ها به پایگاه های خود بروند، آنها هم فعالیت ها و حملات بالای همین نیرو ها را متوقف خواهند ساخت.

مخالفین رژیم سوریه که خود را اردوی آزاد سوریه می نامند، این درخواست را با کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای آن کشور مطرح کرده اند.

خبرگذاری رویترز به نقل از ریاض الاسد یکی از افسران اردوی آزاد سوریه گزارش داده که می گوید: در دیدار میان افسران مخالفین و کوفی عنان که در همین اواخر صورت گرفته، روی خروج نیرو های حکومتی از شهر ها و در قدم دوم در باره آتش بس صحبت شده است.

بر اساس پلان نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، نیرو های حکومتی باید در دهم اپریل امسال از شهر ها و مناطق مختلف عقب نشینی کنند و از دوازدهم اپریل، آتش بس میان مخالفین و نیرو های حکومتی نافذ شود.

بشار الاسد رییس جمهور سوریه پیش از این برای عملی ساختن این پلان کوفی عنان تعهد کرده اما او توقف حملات مسلحانه را شرط اساسی این پلان دانسته بود.

در عین حال فعالان حقوق بشر می گویند: دیروز در نتیجه درگیری ها در مناطق مختلف سوریه، بیست و هفت تن به شمول سربازان حکومتی، مخالفین مسلح و غیر نظامیان کشته شده اند.

مخالفین، نیرو های حکومتی را متهم می کنند که تلاش دارند تا پیش از تاریخ های تعیین شده برای خروج از شهر ها و آتش بس، به حملات خود شدت بدهند.

در عین حال ترکیه با مهاجرت سیل آسای اتباع سوریه به آن کشور ابراز نگرانی کرده است.

داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در صحبت دیروزش با بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد گفت: در بیست و چهار ساعت گذشته، هزاران تن از سوریه به ترکیه پناه آورده اند.

به گفته آقای اوغلو، از آغاز خشونت های سوریه تا حالا در حدود بیست و چهار هزار تن به ترکیه پناهنده شده اند.

وزیر خارجه ترکیه می گوید: اگر این روند همچنان ادامه یابد، کشورش شاید در آینده خواهان کمک از سازمان ملل متحد شود.
XS
SM
MD
LG