لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

خشونتها در برابر افغانهای مقیم ایران دوباره اوج گرفته است


برخی از مهاجرین افغان در ایران شکایت دارند که در این اواخر با خشونت های تازه ی در آن کشور رو به رو شده اند.

به گفته این افغان های مهاجر، با اوج گرفتن این خشونت ها نه خانه های شان و نه هم اموال آنان محفوظ است.

مقامات حکومت افغانستان در رابطه به خشونت های اخیر با مهاجرین افغان در ایران عکس العمل محتاطانه نشان داده و گفته است که در زمینه ی از میان برداشتن این مشکل با مقامات ایرانی در تماس خواهند شد.

در تازه ترین گزارش ها از ایران به نقل از شماری از افغان های مهاجر در شهر یزد آن کشور، گفته شده است که ایرانی ها اکنون به شکل گروهی افغان ها را مورد شکنجه قرار داده و سبب آزار و اذیت آنان می شوند.

اسلام الدین جرات سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان تا حالا در این مورد اطلاع دریافت نکرده اند.

اما افزود که با آنهم سعی می کنند تا به این مساله از مجرای دیپلوماتیک رسیده گی شود:

« نماینده گی وزارت مهاجرین و سفارت افغانستان در ایران وارد اقدام می شود و پس از آنکه با نهاد های محلی ایران در تماس شد اگر مشکل جدی باشد، موضوع با وزارت داخله ایران در میان گذاشته می شود و از آن طریق حل می شود و اگر در سطح کوچک باشد در همانجا حل می شود یعنی ما تا آخرین لحظه رویداد های را که با مهاجرین افغان در ایران اتفاق می افتد پی گیری می کنیم.»

بر بنیاد گزارش ها این خشونت ها با افغان های مهاجر پس از آن صورت گرفته است که برخی از مهاجرین افغان یک ایرانی را اختطاف کرده بودند.

کریم یکتن از مهاجرین افغان در ایران در صحبت با رادیو آزادی در مورد مشکلات خود چنین گفت:

« وضعیت اینجا بسیار خراب شده، از خانه بیرون شده نمی توانیم، یک خانم افغان سکته کرده و سه نفر هم زخمی شده اند. مردم محل در اطراف خانه های مهاجرین افغان حلقه زده اند هیچ افغان از خانه خود بیرون شده نمی تواند، در تمام شیشه ها تیل بنزین پاشیده اند و می خواهند خانه های ما آتش بزنند از شب گذشته این حالت جریان دارد از ترس هیچ کس نمی تواند بخوابد و یا دنبال نان به نانوایی برود.»

در همین حال کمسیون امور مهاجرین و عودت کننده گان ولسی جرگه بد رفتاری با افغان های مهاجر را در ایران تایید نموده گفت که این بار خشونت با افغان ها از سوی حکومت ایران نه بلکه از سوی مردم این کشور صورت گرفته است.

یوسف صابر عضو کمسیون امور مهاجرین وعودت کننده گان ولسی جرگه در این مورد گفت، قرار است یک هیات از ولسی جرگه به هدف پی گیری این مساله به ایران سفر کند:

« ما هفته آینده به ایران یک سفر داریم و هدف آن بحث روی حل مشکلات مهاجرین افغان در آن کشور است.
تمام موضوعات روشن می شود و معلوم می شود که چرا ایرانی ها با افغان ها این گونه رفتار می نمایند. ما این موضوع را از نزدیک بررسی می نمایم.
این همه مربوط به مقامات ایرانی می باشد هر زمانیکه از طرف حکومت افغانستان هیات به ایران رفته از طرف حکومت ایران برای آنها اطمینان داده شده که بعد از این با افغان ها رفتار درست می نمایند اما دیده می شود که بر عکس اقداماتی ضد افغان ها صورت می گیرد.»

افغان های که در ایران در مهاجرت به سر می برند پیوسته با بد رفتاری حکومت و مردم ایران رو به رو می شوند.

گفته می شود که ایرانی ها شرایط زندگی را برای افغان ها در آن کشور تنگ ساخته اند و حتی کودکان افغان در آن کشور از حق رفتن به مکتب محروم اند.

به اساس گزارش ها، در بسیاری موارد افغان های که در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت می شوند، بدون آنکه به آنان اجازه دفاع از خود شان داده شود، به دار آویخته می شوند.
XS
SM
MD
LG