لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

رحمن: میخواهیم اعتماد مردم را نسبت به پولیس بیشتر سازیم


جنرال عبدالرحمن رحمن معین امور امنیتی وزارت داخله افغانستان
جنرال عبدالرحمن رحمن معین امور امنیتی وزارت داخله افغانستان
وزارت داخله ی افغانستان می گوید که تلاش های تازه ی را به هدف جلب اعتماد بیشتر مردم نسبت به نیروهای پولیس آغاز کرده اند.

در حالیکه هنوز هم انتقاداتی از برخورد و رفتار پولیس با مردم در افغانستان وجود دارد، وزارت داخله این کشور تلاش های وسیع را در مورد تقویت و افزایش میزان اعتماد مردم بر پولیس آغاز کرده است.

مقام های این وزارت می گویند آنان اجرای یک سلسله از برنامه های آموزشی را در زمینه مسلکی شدن نیرو های پولیس و آشنایی این نیرو ها به مسوولیت های اساسی شان مد نظر دارند.

جنرال عبدالرحمن رحمن معین امور امنیتی وزارت داخله افغانستان به روز سه شنبه در مراسم افتتاح دارالانشای پروژه پولیس مردمی در مقر این وزارت گفت، اجرای این پروژه در نزدیکی مردم با پولیس خیلی کمک می کند.

« به نظر من این یک برنامه است، پولیس همان پولیس گذشته است، مهم اینست که مردم با پولیس همکار می شود، حالا اگر پولیس تلاش می کند معلومات بدست بیاورد در آن صورت مردم خود شان با پولیس همکاری خواهند کرد، ما هر قدر از جنگ دور می شویم، به مردم نزدیک تر شده می رویم، همین برنامه جلب اعتماد مردم را نسبت به پولیس بیشتر می سازد و مردم می فهمند که از طریق این برنامه ها از پولیس به چه شکل در زمینه تامین امنیت استفاده نمایند.»

گفته شده است که در زمینه پیشبرد کار دارالانشای پروژه پولیس مردمی، برنامه انکشافی سازمان ملل متحد یا یو ان دی پی و پولیس اتحادیه اروپا یا «یو پول» با وزارت داخله همکاری می کنند.

یک سروی انجام شده از سوی برنامه ی انکشافی سازمان ملل متحد در سال 2011 میلادی در رابطه به رفتار پولیس افغان نشان می دهد که 75 درصد مردم در افغانستان از برخورد پولیس رضایت دارند.

با آنکه بسیاری از مردم در کابل و سایر شهر های افغانستان از رفتار پولیس شکایتی ندارند، اما باشنده گان مناطق دور افتاده این کشور می گویند، نیاز است تا تلاش های زیاد در راستای بهبود برخورد پولیس صورت گیرد.

تعدادی مردم در ارتباط به چگونگی رفتار پولیس با مردم چنین می گویند:

« ما از پولیس رضایت داریم، به نظر من پولیس مسلکی است و در تامین امنیت مردم خوب کار می کند.»

من راننده هستم، در برخی موارد نیرو های پولیس برخورد نادرست می کنند و زمانیکه از پوسته تلاشی عبور می کنیم با ما از خشونت کار می گیرند، حتی دشنام هم می دهند.»

« پولیس کارکرد منظم ندارد، در برخی موارد دست فروشان را زیاد اذیت می کنند. کسانیکه پول می دهند آنها را چیزی نمی گوید ولی کسانیکه پول ندارند آنها را اذیت می کنند.»

« ما از پولیس راضی هستیم، شب می رویم و صبح میاییم کدام مشکلی احساس نمی کنیم.»

هر چند مقامات امنیتی افغان ادعا می کنند که ظرفیت های پولیس در مقایسه به چند سال گذشته ارتقاء یافته و تغییرات زیاد در توانایی آنان بوجود آمده است، اما بی سوادی و غیر مسلکی بودن بسیاری از نیرو های پولیس از مسایل است که از آن همواره انتقاد می شود.

آگاهان امور نظامی به این باور اند که سطح پایین دانش نیرو های پولیس سبب می شود که آنان با مردم به طور غیر مسلکی و نادرست برخورد کنند.

این آگاهان تاکید می کنند که نیروهای افغان هنوز هم نیاز به تعلیم و تربیه بیشتر دارند.
XS
SM
MD
LG