لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

دانا روهرابکر: چرا من از بلوچستان حمایت می کنم؟


سناتور امریکایی دانا روهرابکر(Dana Rohrabacher) می نویسد:
زمانیکه من در مورد بلوچستان طرحی که در آن حق خود ارادیت مردم بلوچستان خواسته شده بود را معرفی کردم، سر و صدا های زیاد برپا شد. برخی ها ادعا می کنند که تمایل و علاقمندی من با این طرح گویا به روابط امریکا با پاکستان زیان می رساند.

سناتور جمهوری خواه امریکایی دانا روهرابکر(Dana Rohrabacher) در مقالهء که در روزنامهء واشینگتن پوست به نشر رسیده است ، می نویسد:
این طرح به تاریخ هشتم فبروری بعد از اجلاس استماعیهء کمیتهء فرعی مسایل خارجی مجلس نماینده گان امریکا تهیه شده است. در مسودهء این طرح در بارهء موارد متعدد تخطی های نیرو های امنیتی پاکستان از حقوق بشر شواهد ارایه شده است.

به عقیدهء روزنامهء واشینگتن پوست، وزارت خارجهء امریکا، سازمان عفو بین المللی و گروه های حقوق بشر، تایید کرده اند که اختطاف ها، کشته شدن بدون حکم محاکم، ، مفقود شدن و زندانی ساختن افراد توسط مقامات پاکستانی صورت گرفته است و این عمل آن ها را تقبیح کرده اند.

صدراعظم پاکستان یوسف رضا گیلانی طرح سناتور دانا روهرابکررا نکوهش کرده، وزارت خارجه آن کشور دوباردر اسلام آباد سازدافیر امریکا را احضار نموده، اعتراضات آن کشور رابرایش ارایه کرده است.
روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد:
بلوچستان بزرگترین ایالت پاکستان به شمار می رود که در نزدیک سرحدات آن کشور با ایران و افغانستان موقعیت دارد. ایالت بلوچستان با داشتن ذخایر و معادن گاز، طلا، یورانیوم و مس خیلی غنی است. این ذخایر سرشار
همیشه به نفع حکومت حاکم در اسلام آباد استخراج می شود، در حالیکه ایالت بلوچستان خیلی فقیر است.

بندر گوادر نیز در همین ایالت واقع است که چین کار های انکشافی آن را پیش می برد. به نظر می رسد بندر گوادر به یک پایگاه مهم نیرو های بحری مبدل شده، بلوچ ها از ماهیگری و زمین در این منطقه محروم ساخته خواهند شد. در این مناطق اراضی، زمین و فرصت های کاری به مردمان سایر ایالت ها داده شده است.

دانا روهرابکر می نویسد :
من نمی خواهم انگشت ملامتی را بسوی پاکستان نشانه گیرم. من از گذشته های دور از اساسات حق خود ارادیت ملل و تعیین سرنوشت توسط خود آن ها حمایت کرده ام.

دانا روهرابکر می افزاید، در بیست سال که گذشت سفرای پاکستان در امریکا می دانند که من از مردم کشمیر حمایت می کنم و در اجلاس استماعیهء هشتم فبروری نیز من بلوچستان را با کشمیر مقایسه کردم.

سناتور جمهوری خواه امریکایی دانا روهرابکر در اخیر مقالهء چاپ شده اش در روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد:
این طرح از مردمانی حمایت می کند که حکومت پاکستان حقوق آن ها را زیر پا کرده است. به گفته آقای بکر حکومتی که از باور و اعتماد امریکا نیز استفادهء نادرست و سو کرده است.
XS
SM
MD
LG