لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

رحیم وردک: ما در انتظار همکاری های درازمدت امریکا هستیم


جنرال رحیم وردک وزیر دفاع افغانستان
جنرال رحیم وردک وزیر دفاع افغانستان
وزرای دفاع افغانستان و امریکا دیروز در مقر وزارت دفاع آنکشور ملاقات کرده و در مورد آینده نیروهای امریکایی در افغانستان بعد از سال 2014 بحث نمودند، دو طرف، خواهان مشارکت درازمدت امنیتی شدند.

وزیر دفاع امریکا دیروز در پنتاگون میزبان وزرای دفاع و داخله افغانستان بود. این ملاقات دو روز بعد از آن صورت گرفت که کابل و واشنگتن توافقنامه را امضا کردند که بر اساس آن، نیروهای افغان مسوولیت عملیات شبانه در افغانستان را به عهده می گیرند که این موضوع مانع بزرگ را که در راه امضای پیمان همکاری های ستراتیژیک میان دوکشور موجود بود، از میان برداشت.

جنرال رحیم وردک در آغاز جلسه دیروز گفت:
«ما انتظار همکاری های درازمدت با امریکا را داریم، این همکاری ها برای بقای ما در یک منطقه پر آشوب و خطرناک ضروری می باشد.»

لیون پنیتا که جنرال مارتین دیمپسی لوی درستیز امریکا هم در کنار وی نشسته بود گفت، منتظر بحث ها در مورد سند همکاری های ستراتیژیک اند که قدمی دیگر باشد برای ادامه روابط میان دوکشور.

پنیتا توافقنامه اخیر را که بین امریکا و افغانستان در مورد عملیات شبانه به امضا رسید، یکی از پایه های اساسی تسلیم دهی تدریجی مسوولیت ها به نیروهای افغان توصیف نمود که قرار است تا پایان سال 2014 تکمیل گردد.

پنیتا گفت، این حقیقت که ما توانستیم به چنین توافق دست یابیم به نظر من قدمی است برای مطمین شدن در این مورد که پروسه انتقال مسوولیت ها به خوبی به پیش خواهد رفت ولی این کار را ما مسوولانه و به بهترین شکل مناسب انجام خواهیم داد.

پنیتا همچنان گفت، دو طرف روی آینده نیروهای افغان به شمول رقم نیروهای که در آینده نزدیک و آینده دورتر ایجاد گردند، بحث خواهند کرد.

قومندانان امریکایی در این اواخر گفته اند، رقم قبلاً تعیین شده نیروها برای اردو و پولیس ملی افغان شاید به دلیل نگرانی های موجود در بخش تمویل این نیروها به طور قابل ملاحظه کاهش یابد، نیروهای را که بخش اعظم تمویل آنرا امریکا خواهد کرد.

پنیتا گفت، افغانستان و امریکا هدف مشترک دارند و آن، ایجاد یک افغانستان با حاکمیت ملی است که به پای خود استوار بوده و امنیت اش را تامین کند.

جنرال رحیم وردک وزیر دفاع افغانستان ابراز امیدواری کرد که بعد از سال ها جنگ در کشورش حال رسیدن به اهداف نزدیک شده است و ادامه حمایت امریکا برای رسیدن به این اهداف، مهم و حیاتی می باشد.
XS
SM
MD
LG