لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

کار باز سازی بند برق اول و دوم شهر پلخمری آغاز می شد


انجنیر غلام فاروق معین انرژی وزارت آب و برق می گوید، با هزینه بیش از چهل ملیون دالر کار باز سازی بند برق اول و دوم شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان آغاز خواهد شد. وی در یک گفتگوی اختصاصی در شهر پلخمری با رادیو آزادی گفت، این موضوع را خبر خوشی برای مردم بغلان و افغانستان می خواند.

آقای غلام فاروق افزود:
«این یک خبر خوش است برای مردم بغلان که دولت آلمان پنج و نیم میلیون دالر را برای دیزاین این دو بند برق منظور کرده که عنقریب کار آن آغاز می گردد و بعد از دیزاین و بررسی های لازم کار باز سازی ان که بیش از چهل هزار دالر را در بر می گیرد آغاز می گردد.»

وی افزود، با باز سازی این دو بند برق که در آینده نزدیک آغاز خواهند شد بندها از حالت کنونی خارج و به نیروگاهای پر قدرت و مستحم تبدیل میگردند. اما این نگرانی ها در بغلان وجود دارد که بند اول که قسماً تخریب شده است شاید مجال برای باز سازی نداشته باشد و در آبخیزی های امسال منهدم و موجب فاجعه در بغلان گردد.

مردم نیز با انتقاد ازین اقدام دولت که چرا در چنین فصل نزدیک به سرازیری سیلاب و آبخیزی چنین تصمیمی را گرفته است می گویند، این حرکت دولت اشتباه است و باید بند اول را که تخریب شده است پیش از فصل آبخیزی باز سازی می کرد.

اما انجنیر غلام فاروق معین انرژی وزارت آب و برق کشور که برای بازدید از همین بند به بغلان آمده بود گفت، تلاش های جدی جریان دارد تا این بند به زودی ترمیم و از تخریبات بیشتر آن جلو گیری گردد.

شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان دارای دو بند برق به نام های برق نساجی و بند دو است که یک آن پنچ میگاوات و دیگرش 9 میگاوات در فصل زیادی آب برق تولید می نمایند. و با آنکه افزون بر این ها برق وارداتی هم اینجا وجود دارد گفته می شود از یکصد هزار فامیل این شهر تنها شصت هزار آن از نور برق مستفید می باشند و بس.


بشیر احمد غزالی
XS
SM
MD
LG