لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

وردک: کاهش در تعداد نیروهای افغان پس از 2014 آغاز خواهد شد


وزیر دفاع افغانستان گفته است حکومت این کشور و نیروهای بین المللی، در اصول توافق کرده اند که تعداد نیروهای امنیتی افغان پس از سال 2014 به 230 هزار کاهش یابد.

نیروهای ناتو که اکنون در افغانستان حضور دارند و قرار است در سال 2014 این کشور را ترک کنند، بخش عمدهء مصارف قوای افغان را می پردازند.

فعلاً قرار است تعداد نیروهای افغان به 350 هزار تن برسد اما پس از سال 2014 در تعداد آنان کاهش خواهد آمد.

روزنامهء نیویارک تایمز امریکا گزارش داده است که مقامات افغان و همپیمان های بین المللی شان موافقت کرده اند که کاهش این سربازان پیش از سال 2014 کار هوشیارانهء نخواهد بود.

زیرا در ماه های آینده تعداد سربازان خارجی در افغانستان کاهش می یابد و نیروهای افغان باید نقش رهبری را در دفاع از کشور شان ایفا کنند.

به گزارش روزنامهء نیویارک تایمز، جنرال عبدالرحیم وردک گفته است کاهش تعداد نیروهای امنیتی بخشی از پلانیست که به اساس آن نیرو اردو، پولیس و قوای سرحدی کافی که بتوانند از افغانستان دفاع کنند به وجود آید.

جنرال وردک افزوده است کاهش نیروهای افغان تدریجی بود و به وضعیت امنیتی این کشور وابسته خواهد بود.

جنرال رحیم وردک این سخنان را در ایالات متحدهء امریکا پس از دیداری با وزیر دفاع امریکا لیون پینیتا گفت. درین دیدار جنرال بسم الله محمدی وزیر داخلهء افغانستان نیز حضور داشت.

جنرال بسم الله محمدی در همین کنفرانس خبری مشترک در سفارت افغانستان در واشنگتن گفت، جامعهء جهانی هنوز در افغانستان به پایان مسوولیت هایش نرسیده است.

قرار است در کنفرانس سران ناتو در شیکاگو بالای این نکته تصمیم گرفته شود که جامعهء جهانی چه مقدار پول را برای تمویل نیروهای امنیتی افغان اختصاص خواهد داد.

نیوراک تایمز گزارش میدهد که اکنون مصرف نیروهای افغان به حدود 7 ملیارد دالر در یک سال میرسد که این مقدار پول شامل خریداری وسایلی مانند موترهای زرهدار و هلیکوپتر ها و تجهیزات مخابراتی می شود که در آینده برای خرید آنان نیاز نخواهد بود.

امریکا و دیگر همپیمانهایش گفته اند پس از سال 2014 بودیجهء نیروهای امنیتی افغان حدود 4.1 ملیارد دالر خواهد بود. به این معنا که در کمیت نیروهای افغان باید کاهش به وجود آید.
XS
SM
MD
LG