لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۶

رییس جمهور کرزی و راسموسن در مورد نیروهای افغان صحبت کردند


تمویل و تجهیز نیرو های امنیتی افغان، انتقال مسوولیت های امنیتی از نیرو های بین المللی به نیرو های افغان و انتظارهای هر دو جانب از نشست شیکاگو از موضوعات مهمی بودند، که رییس جمهور کرزی و منشی عمومی ناتو روی آن بحث کردند.

اندراس فاگ راسموسن سرمنشی ناتو و رییس جمهور کرزی به روز پنجشنبه پس از ملاقات در ارگ ریاست جمهوری در کابل در یک نشست مشترک خبری حضور یافتند. رییس جمهور کرزی گفت، تمویل نیرو های افغان پس از سال 2014 تا سال 2024 یکی از موضوعات مورد بحث بود.

«ما در مورد رابطه افغانستان و ناتو و تربیت و تجهیز بهتر نیرو های افغان صحبت کردیم. در مورد روند انتقال مسوولیت های امنیتی و سرعت این پروسه، کنفرانس شیکاگو و انتظارات دو جانب از کنفرانس شیکاگو، پشتیبانی کشور های ناتو، آیساف و کشور های بیرون از این چوکات از افغانستان، صحبت کردیم.»

به اساس گزارش ها، سرمنشی ناتو اواخر روز چهارشنبه وارد افغانستان شد و پیش از دیدار با رییس جمهور کرزی با جنرال جان الن قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو و سایمن گس نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان ملاقات کرد.

هدف اساسی سفر آقای راس موسن به افغانستان ارزیابی از وضعیت فعلی افغانستان خوانده شده است. گفته می شود، که منشی عمومی ناتو در روشنایی این بررسی هایش از وضعیت افغانستان در اجلاس کشور های عضو ناتو به روز چهارشنبه آینده در بروکسل صحبت خواهد کرد.

اندرس فاگ راسموسن بر ارتقای ظرفیت نیرو های افغان تاکید کرد و افزود که توانایی این نیرو ها آینده بهتر را برای افغانستان تضمین می کند:
«من می خواهم که برای افغان ها اطمینان بدهم و آن این که ما در کنفرانس شیکاگو روی دوام آموزش نیرو های افغان فیصله می کنیم. بر علاوه آموزش نیرو های افغان، با آنان کمک می کنیم و برای شان مشوره می دهیم. ما به طور مکمل مسوولیت های امنیتی را به نیرو های افغان می سپاریم، اما با این نیرو ها حمایت ما دوام دارد. ما نمی خواهیم که در افغانستان یک خلای امنیتی را به جا بگذاریم. از همه بیشتر، اطمینان می دهیم، که ظرفیت نیرو های امنیتی افغان بلند برود.»

در این حال رییس جمهور کرزی یکبار دیگر بر کمیت فعلی نیروهای امنیتی افغان تاکید کرد. آقای کرزی می گوید، که پس از سال 2015 میلادی با در نظرداشت شرایط در افغانستان در مورد کمیت نیرو های امنیتی افغان تصمیم گرفته خواهد شد.

سرمنشی ناتو در حالی به افغانستان سفر کرده و روی تمویل و تجهیز نیرو های امنیتی افغان پس از سال 2014 سخن می زند، که قرار است در ماه می نشست سران ناتو در شیکاگو برگذار گردد.

در اجلاس شیکاگو در مورد روند مذاکرات افغانستان، پروسه انتقال و تقویت نیرو های امنیتی افغان بحث های گسترده صورت خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG