لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

حامد کرزی: احتمال دارد انتخابات قبل از وقت برگزار شود


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
رییس جمهور افغانستان این احتمال را رد نکرد که بنابر برخی از کار های که در برابر حکومت در سال 2014 میلادی قرار خواهد داشت، انتخابات ریاست جمهوری این کشور یک سال قبل از زمان تعیین شده برگزار خواهد گردید.

حامد کرزی به روز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک با اندرس فاگ راسموسن سرمنشی ناتو در کابل گفت تا حال در مورد راه اندازی انتخابات ریاست جمهوری در سال 2013 میلادی تصمیم گرفته نشده است.

اما افزود که در این مورد با در نظرداشت منافع ملی افغانستان فیصله صورت خواهد گرفت:

« از یک مدتی روی این موضوع بحث می کنیم، این یک مساله مهم است به خاطریکه در سال 2014 میلادی به اساس اجندا تمام کارها را کرده نمی توانیم.
آیا ما می توانیم که خروج نیروهای خارجی و یا پروسه انتقال را به سال 2013 منتقل سازیم و یا اینکه این دو مساله را به جایش بگذاریم تا در سال 2014 میلادی صورت گیرد و انتخابات را یک سال قبل برگزار کنیم، این همان مسایلی است که من حالا روی آن فکر می کنم و در این مورد سرگرم مشوره هستم.»

رییس جمهور کرزی هفته گذشته در دیدار با مسوولان کمسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که برای راه اندازی انتخابات شفاف و عادلانه در آینده آماده گی لازم باید گرفته شود.

از سوی دیگر ایتلاف سیاسی مخالف حکومت افغانستان می گوید، رییس جمهور کرزی تلاش دارد تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور را یک سال به عقب اندازد.

محمد یونس قانونی یک عضو این ایتلاف به روز پنجشنبه در یک نشست با جوانان در کابل گفت، وی اطلاعاتی دریافت کرده است که نشان می دهد رییس جمهور کرزی سعی می کند تا انتخابات ریاست جمهوری را به تاخیر اندازد:

« تا حال ما برای برگزاری یک انتخابات شفاف وعادلانه از سوی حکومت هیچ نشانه یی را مشاهده نمی کنیم و برعکس معلومات نشان می دهد که پلان های موجود اند تا به بهانه های مختلف، انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق اندازند و تلاش های هم صورت می گیرد که وضعیت نامناسب کنونی هم به همین شکل حفظ شود.»

اما رییس جمهور افغانستان برعکس سخنان آقای قانونی به کدام نقطه اشاره نکرد که نشان بدهد وی می خواهد تا انتخابات ریاست جمهوری دیرتر برگزار شود.

در عین حال یان کوبش نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان به تازه گی در ملاقات با فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات این کشور در واشنگتن تاکید کرده است که برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان تلاش بیشتر باید به خرچ داده شود.
XS
SM
MD
LG