لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

فساد اداری یکی از منابع اساسی بی ثباتی در افغانستان


به عقیدهء کارشناسان فساد گسترده اداری در افغانستان یکی از منابع اساسی بی ثباتی در آن کشور به شمار می آید و باعث توسعهء نا آرامی های شده است.

محمد شفیق همدم مسوول یک شبکهء مبارزه با فساد در افغانستان به آژانس خبری فرانس پرس گفته است، فساد اداری تهداب بسیاری از دشواری های موجود در آن کشور می باشد.

آقای همدم می گوید:
«اگر از نفوذ مخالفان در صفوف نیرو های مسلح صحبت شود و یا هم مسالهء قاچاق هیرویین و مواد مخدر، دلیل همه موجودیت فساد اداری در افغانستان است.»

یک سربازافغان در ماه جنوری سال جاری در ولایت کاپیسا بالای چهار آموزگار فرانسوی تیر اندازی کرده، آن ها را به قتل رسانید.
آژانس خبری فرانس پرس با نقل قول از یک منبع خبری امریکایی می نویسد:
این سرباز به خاطر شمولیتش در صفوف اردوی ملی افغانستان، رشوت داده بود.

به نوشتهء آژانس خبری فرانس پرس، دامنهء فساد اداری در بین نیرو های امنیتی افغان خیلی گسترده است. در این اوخر وزارت داخلهء آن کشور صرف در زون غرب هفتاد افسر عالیرتبهء پولیس را از وظایف شان برکنار کرده است.

محمد قاسم حلیمی یک کارمند آسیا فوندیشن به آژانس خبری فرانس پرس گفته است:
«به عقیدهء من دشواری نخست افغانستان بی امنیتی نه، بلکه موجودیت فساد اداریست.»

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد:
برای تامین امنیت محلات و تاسیسات مهم دولتی، پوسته های امنیتی افغان توظیف شده اند، یگانه دلیل نفوذ مخالفان به این محلات، موجودیت فساد گسترده اداری در بین پولیس افغانستان می باشد.

آقای حلیمی که قبلاً در ستره محکمهء افغانستان ایفای وظیفه می کرد، می گوید؛ در جریان پنج سال کار در ستره محکمه، دوسیه و اسناد گرفتاری حد اقل 130 قاضی را فراهم کرده بود.

به گفته آقای حلیمی چون پولیس در فساد دخیل است، افراد مسلح را دستگیر نمی کند و اگر هم احیاناً دستگیر کند، توسط قضات در بدل رشوت رها می شوند.

به گفتهء آقای حلیمی، وی در جریان کار در ستره محکمه 207 کارمند را از کار برطرف کرده است که 65 تن آن ها قاضی بوده اند.

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد:
افغانستان 90 در صد تریاک جهان را تولید می کند و تولید مواد مخدر یکی از دشواری های دیگر این کشور را تشکیل می دهد.

عزیزالله لودین مسوول ادارهء عالی مبارزه با فساد در افغانستان در صحبت با آژانس خبری فرانس پرس به زمین ساحهء خارج از کلکین دفترش اشاره کرده، گفته است:
« این ساحه زمین ها متعلق به دولت است، اما توسط زورمندان غصب شده، بالای آن خانه ها آباد کرده اند. من مردمی را می بینم که از پاکستان و ایران به کشورشان عودت کرده اند و سرپناه ندارند. اما زورمندان زمین های دولتی را به زور غصب کرده، خانه آباد می کنند.»
XS
SM
MD
LG