لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

وزرای خارجه و دفاع افغانستان به بروکسل می روند


جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
قرار است وزرای خارجه و دفاع افغانستان به هدف شرکت در نشست وزیران خارجه و دفاع ناتو به بروکسل سفر کند.

این نشست در اواخر هفتهء روان در بروکسل برگزار می شود.

تمویل نیرو های امنیتی افغان پس از سال 2014 میلادی و اتخاذ آماده گی برای شرکت افغانستان در نشست سران ناتو در شیکاگو از مسایلی مورد بحث میان وزیران خارجه و دفاع افغانستان و کشور های عضو ناتو در بروکسل اند.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، که وزیران خارجه و دفاع افغانستان برای شرکت در این نشست به بروکسل سفر خواهند کرد.

آقای موسی زی می گوید که در نشست بروکسل روی مسایل امنیتی افغانستان صحبت می شود:

« در رابطه به پیشرفت روند انتقال، اتخاذ آماده گی های لازم برای تصامیم موفقانه در نشست سران ناتو در شیکاگو، مسایل دیگری مربوط به وضع امنیتی و خاصتاً تمویل درازمدت نیرو های امنیت ملی افغان پس از سال 2014 صحبت های مفصل خواهد شد.»

وزیران خارجه و دفاع افغانستان در حالی قرار است در نشست بروکسل شرکت کنند، که اندرس فاگ راسموسن سرمنشی ناتو در هفته گذشته به افغانستان آمد.

یکی از اهداف سفر وی به افغانستان، ارزیابی وضعیت امنیتی این کشور خوانده شده است.

به اساس گزارش ها، قرار است آقای راسموسن با در نظرداشت بررسی هایش از اوضاع افغانستان در نشست شیکاگو صحبت کند.

به گفتهء سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، حکومت این کشور به تعهد اش مبنی بر سهم گیری در تمویل نیرو های امنیتی افغان پس از سال 2014 متعهد است و سالانه 500 ملیون دالر را مد نظر گرفته است.

کشور های عضو ناتو تا چه حد افغانستان را در بخش تمویل نیروهایش کمک خواهند کرد؟

نورالحق علومی یکی از آگاهان امور پاسخ می دهد:

« اگر عواملی که باعث شک و تردید کشور های عضو ناتو می گردد، از بین برده شود، پرستیژ دولت و در مجموع از افغانستان بالا می رود.
جامعهء بین المللی به تعهدات خود در حالت بی مصوونیتی را عمل نخواهد کرد، اگر کمک های خارجی نباشد و دولت هم در نزد مردم محبوب نباشد تمام منسوبینی که در نیرو های امنیتی کار می کنند، چرخ ها خود به خود ایستاده می شود، امنیت و بی ثباتی هم بیشتر از این گسترش می یابد.»

صحبت ها در مورد مسالهء تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی افغان در حالی قرار است در نشست بروکسل صورت گیرند که رییس جمهور کرزی گفته است، به اساس یک توافق میان جامعهء بین المللی و افغانستان، پس از سال 2014 جامعهء جهانی سالانه 4 هزار و یکصد میلیون دالر در اختیار افغانستان قرار می دهد، تا از آن نیروهایش را تمویل کند.
XS
SM
MD
LG