لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

اکثریت افراد مسلح که بر کابل حمله کردند، از پا در آورده شده اند


ادارهء امنیت ملی افغانستان می گوید، اکثریت افراد مسلحی که امروز بر کابل حمله کردند، از پا در آورده شده اند.

شمار نا معلومی از افراد مسلح، چاشت امروز در سه منطقهء کابل پس از راه یافتن به چندین ساختمان، با نیروهای افغان درگیر شدند.

یک مقام افغان در صحبت با برخی از رسانه ها گفته است، که این مهاجمان بر ساختمان شورای ملی، سفارت های روسیه، بریتانیا و جرمنی راکت پرتاب کرده اند.

یکی از این سه محل درگیری، منطقهء وزیر محمد اکبر خان بوده است، جایی که در آن چند سفارت خانه، دفتر سازمان ملل متحد و مرکز نیروهای ناتو موقعیت دارند.

به گفتهء شاهدان عینی، حد اقل 10 مرد مسلح در یک ساختمان نیمه تمام واقع در عقب هوتل "کابل ستار" و عزیزی بانک جای گرفته و بر مرکز آیساف راکت پرتاب کردند.

گزارش شده است، که حد اقل دو راکت بر هوتل "کابل ستار" و ساختمان عزیزی بانک نیز اصابت کرده اند.

شاهدان عینی در صحبت با رادیو آزادی گفته اند که این افراد به واسطهء یک موتر شیشه سیاهِ از نوع "لند کروزر" به این منطقه انتقال داده شده اند.

مقام های امنیتی تا حال این سخنان شاهدان عینی را تایید نکرده اند.

لطف الله مشعل سخنگوی ریاست امنیت ملی در صحبت با رادیو آزادی گفت، که موظفین ریاست امنیت و نیروهای پولیس ملی، حد اقل دو تن از مهاجمان را که در این ساختمان جا گرفته بودند، کشته شده اند.

وی گفت، که تلاشها به هدف از بین بردن یک فرد مسلح دیگر که با نیروهای افغان مقاومت می کند، ادامه دارند.

به گفتهء آقای مشعل، نیروهای امنیتی افغان اکثریت این افراد را به قتل رسانده اند، اما او نگفت که در حملات همزمان بر اهداف مختلف در کابل، چند مرد مسلح شرکت داشته اند.

دو منطقهء دیگر، پلچرخی و نزدیک ساختمان شورای ملی افغانستان نیز امروز شاهد درگیری های شدید میان نیروهای افغان و مردان مسلح بوده اند.

عدهء دیگری از مردان مسلح در یک ساختمان رهایشی در نزدیک تعمیر شورای ملی افغانستان جابجا شده و بر اساس گزارش ها، ساختمان های شورای ملی و سفارت روسیه را هدف حملات راکتی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار رادیو آزادی از محل، در جریان درگیری میان نیروهای افغان و افراد مسلح، در نتیجهء انفجار مواد انفجاری جاسازی شده در یک موتر بس در نزدیک ساختمان شورای ملی افغانستان، دود غلیظی به هوا بلند شد.

به همین ترتیب، مردان مجهز با اسلحهء ثقیل و سبک وارد یک خانه در نزدیک کمپ نظامی "غازی" واقع در منطقهء پلچرخی کابل شده و دست به انفجار و انتحار زدند.

دولت وزیر یکی از سخنگویان وزارت دفاع ملی افغانستان، درگیری میان نیروهای افغان و مخالفان را در این منطقه تایید کرد، اما در مورد تلفات و خسارات احتمالی ناشی از این درگیری معلومات نداد.

مقامهای آیساف تایید کرده است، که مخالفان مسلح بر سفارت های بریتانیا، امریکا، جرمنی و روسیه راکت پرتاب کرده اند.

تا حال به طور مشخص معلوم نیست که در جریان درگیری های امروز در کابل چه تعداد از غیر نظامیان افغان، اتباع خارجی و نیروهای امنیتی افغان کشته و زخمی شده اند.

طالبان مسلح مسوولیت این حملات را به عهده گرفته اند.

ذبیح الله مجاهد که خودش را سخنگوی طالبان معرفی می کند، در صحبت با رادیو آزادی گفت، که اهداف آنها سفارت بریتانیا، مرکز نیروهای بین المللی در کابل، ساختمان شورای ملی بوده اند.

این حملات در حالی صورت می گیرند، که گروهی از مخالفان مسلح دولت افغانستان قصد داشتند تا امروز معاون دوم رییس جمهور کرزی را ترور کنند.

سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، که این گروه سه نفریِ متعلق به شبکهء حقانی بازداشت شده است.

به گفتهء لطف الله مشعل، از نزد این افراد چندین واسکت انتحاری و اسلحهء ثقیل و سبک به دست آمده است.

این باور اول نیست که کابل شاهد حملات مسلحانه است، بلکه پیش از این نیز چندین بار افراد مسلح بر مناطق مختلف در کابل حمله کرده اند.

حدود هفت ماه پیش شش مرد مجهز با سلاح های مختلف با استفاده از چادری داخل یک ساختمان نیمه کاره در چهار راهی عبدالحق در کابل شدند.

این افراد پس از بیش از 20 ساعت درگیری با نیروهای افغان و اجرای حملات راکتی بر برخی از اهداف مثل مرکز آیساف، از پا در آورده شدند.

به همین ترتیب، حدود شش ماه پیش، گروهی از افراد مسلح بر شورای فرهنگی بریتانیا در کابل هجوم بردند و در نتیجهء درگیری این افراد با نیروهای امنیتی افغان، بیش از 10 تن کشته و زخمی شدند.

حمله بر هوتل انترکانتیننتال و خانهء جان محمد خان مشاور رییس جمهور کرزی، از نمونه های دیگری حملات مسلحانه در کابل بوده اند.
XS
SM
MD
LG