لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

حملات اخیر در افغانستان بالای استراتیژی امریکا تاثیر نمیگذارد


یک مشاور بارک اوباما رییس جمهور امریکا با اشاره به حملات روز گذشته در کابل گفته است، تنها پیروزی در میدان جنگ نمی تواند آیندهء با ثبات در افغانستان را تضمین کند.

از سوی دیگر یک مقام نظامی امریکا که نخواسته است نامش افشا شود به خبرگزاری رویترز گفته است، این حملات بالای ستراتیژی واشنگتن تاثیر نخواهد کرد زیرا از نگاه ستراتیژیکی و عملیاتی برای دشمن یک پیروزی پنداشته نمی شد.

وی افزود، حملات اخیر طالبان مسلح در کابل و شماری از ولایت های دیگر، "تاثیری بالای پلان لیزبون نخواهد گذاشت".

اشارهء این مقام امریکایی به پلانی بود که در شهر لیزبون پرتگال همه بالای آن موافقت کردند و به اساس آن کشور های عضو ناتو اکثر سربازان شان را تا سال 2014 از افغانستان بیرون می کنند.

خبرگزاری رویترز می نویسد، که این حملات همچنان بالای آجندا و تصامیمی که در کنفرانس شیکاگو در ماه می گرفته می شوند، تاثیر نخواهد گذاشت.

رویترز می نویسد، بارک اوباما رییس جمهور امریکا میزبان کنفرانس سران کشور های عضو ناتو در شیکاگو خواهد بود و در این کنفرانس انتظار می رود رهبران ناتو بالای خروج نیروهای شان از افغانستان پافشاری کنند.

همچنان روزنامهء واشنگتن پوست دربارهء حملات دیروز در نقاط مختلف افغانستان به ویژه کابل، گزارشی نوشته و به اعلامیهء طالبان اشاره کرده که پس از این حملات نشر شد.

در این این اعلامیه آمده است که حملات دیروز نشانهء از آغاز حملات بهاری طالبان است.

واشنگتن پوست همچنان از سفیر امریکا در کابل راین کراکر نقل قول کرده که به تلویزیون سی ان ان گفته است "طالبان در نشر اعلامیه ها خوب اند اما نه در میدان جنگ"

کراکر گفته است، ممکن گروه حقانی که وابسته به طالبان است حملات روز گذشته را از پناهگاه هایش در غرب پاکستان پلان کرده باشد.

همچنان جنرال جان الن، قوماندان نیروهای ناتو در افغانستان در بیانیهء گفت، نیروهای افغان بی درنگ به محل حادثه رسیدند و عملیات آنها خیلی به خوبی تنظیم و رهبری شد.

جان الن افزود، ارگان های امنیتی افغانستان تلاش های خود را هماهنگ ساخته و در حفظ مردم کشور شان با همدیگر کمک کردند.
XS
SM
MD
LG