لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

کمک های امریکا به پاکستان زیر تاثیر احساسات منفی قرار می گیرد


هفته گذشته پارلمان پاکستان در مورد روابط آن کشور با ایالات متحدهء امریکا یک طرزالعمل جدید را تصویب کرد.

در این طرزالعمل از ادارهء استخبارتی امریکا (CIA) خواسته شده است، که حملات طیارات بی پیلوت امریکایی را بر قلمرو پاکستان متوقف ساخته، از حملهء هوایی که در اثر آن 24 نظامی آن کشور در امتداد سرحدات با افغانستان در منطقهء مهمند ایجنسی کشته شدند، معذرت بخواهد.

براساس طرزالعمل تصویب شده توسط پارلمان پاکستان، فعالیت مامورین استخباراتی که حاکمیت آن کشور را با سوال مواجه می سازد، نیز باید متوقف ساخته شود.

روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد:
با وصف آنکه در جریان سالیان گذشته امریکا مساعدت بزرگ اقتصادی را در اختیار پاکستان قرار داده است، اما پاکستانی ها به کار ها و تلاش های امریکا در مجموع به دیدهء شک و تردید می نگرند.

در سال 2010 مالی پاکستان بعد از افغانستان در صدر کشورهای قرار داشت که بیشترین مساعدت های امریکار دریافت کرده است.

در یک گزارشی که از جانب یک مرکز تحقیقاتی کانگرس امریکا به نشر رسیده، گفته شده است، احساسات ضد امریکایی در بین پاکستانی ها خیلی زیاد می باشد، صرف نظر از اینکه امریکا به چی پیمانهء با آن کشور مساعدت اقتصادی کند، این کمک ها تحت تاثیر احساسات منفی قرار می گیرند.

بعد از آنکه معلوم شد، اسامه بن لادن برای سال ها متمادی در کنار یک اکادمی نظامی پاکستان زنده گی می کرد، این پرسش نزد امریکایی ها بوجود آمده است که آیا پاکستان در جنگ ده سالهء ضد تروریزم یک متحد قابل اعتماد بود است، یا خیر؟

با وصف این مساله مساعدت ها به پاکستان ادامه یافته است. در چوکات همین کمک ها بعد از حادثهء برف کوچ در منطقهء سیاه چین، ایالات متحدهء امریکا تیم های نجات را به قلل مرتفع و یخبندان همالیا فرستاده است تا عساکر پاکستانی را نجات دهند.

در اثر برف کوچ در منطقهء سیاه چین حدود 135 نظامی و افراد ملکی پاکستان زیر برف شده اند.

سیاه چین یک منطقهء نظامی بوده، در نزدیکی سرحدات با منطقهء مورد منازعهء کشمیر موقیعت دارد که پاکستان و هند هردو در زمینهء مالکیت بر آن مناقشه دارند.

ایالات متحدهء امریکا در جریان سایر حوادث طبعیی نیز با پاکستان مساعدت کرده است. در سال 2005 که در اثر زلزله ملیون تن بی خانمان شدند و در موقع سیلاب های سال 2010 ، امریکا قبل از هر کشور دیگر به کمک پاکستان شتافته است.

شجاع نواز مسوول آسیای جنوبی در شورای اتلانتیک می گوید:
«از لحاظ تاریخی امریکا بیش از هر مملکت دیگر با کشورهای جهان کمک کرده است، اما با پول نمی شود محبت مردمان را بدست آورد.»

به گفتهء شجاع نواز، اگر شما تاکید کنید که مردم برای اینکه به آنها کمک کرده اید، به شما علاقمند اند، نتیجهء آن همیشه برعکس می باشد.
XS
SM
MD
LG