لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

«با آن که القاعده تضعیف شده، اما از بین نرفته است»


سمیر خان یک فعال شبکهء القاعده که در اثر حملهء طیارات بی پیلوت در یمن کشته شد
سمیر خان یک فعال شبکهء القاعده که در اثر حملهء طیارات بی پیلوت در یمن کشته شد
با آنکه در اثر حملات طیارات بی پیلوت، شبکهء القاعده تضعیف شده، اما کاملاً از بین نرفته است.

براساس گزارش ویب سایت دلانگ وار ژورنال (the Long War Journal) امریکا چهار حمله را در ماه اپریل و شش حمله را در ماه مارچ توسط طیارات بی پیلوت پردتور(Predator) و ریپر(Reaper) بر منطقهء آزان (Azzan) در ولایت شبوا (Shabwa) در یمن انجام داده است. در اثر این حملات که از یک پایگاه جدید و تاهنوز مخفی سی، آی، ای (CIA) صورت گرفته است، پنج جنگجو کشته شده اند.

مجلهء اکونومیست چاپ بریتانیا می نویسد:
در عوض حملات طیارات بی پیلوت امریکایی برضد هستهء مرکزی شبکهء القاعده در پناهگاه امن آن ها در وزیرستان جنوبی پاکستان نسبت به سال گذشته، یک بر سه کاهش یافته است. در سال 2010 در مرحلهء اوج آن 117 حملهء طیارات بی پیلوت صورت گرفت که در اثر آن 800 شورشی وتروریست مظنون و 14 فرد ملکی کشته شدند.

کاهش حملات طیارات بی پیلوت امریکایی بر مواضع شبکهء القاعده در پاکستان بعد از آن صورت گرفت که در اثر یک حملهء هوایی نیرو های امریکایی در ماه نوامبر سال گذشتهء میلادی در امتداد سرحدات با افغانستان در منطقهء مهمند ایجنسی 24 نظامی پاکستانی کشته شدند. دلیل دیگر کاهش حملات موفقیت آن است که تعداد اهداف مهم شبکهء کمتر شده اند. اسلم اوان (Aslam Awan) آخرین رهبر مهم شبکهء القاعده بود که به تاریخ یازدهم جنوری در اثر حملهء طیارات بی پیلوت کشته شد.

مقامات استخباراتی غربی به این عقیده اند که تعداد فعالان شبکهء القاعده در پاکستان به یک عدد زیر 100 تن کاهش یافته است. ایمن الظواهری (Ayman al-Zawahiri) و یحیی الیبی (Yahya al-Libi) مهمترین افرادی اند که در شبکهء القاعده باقی مانده اند.

به نوشتهء مجلهء اکونومیست با آنکه هستهء مرکزی شبکهء القاعده کوچکتر و فشرده تر شده، اما حلقات اطراف آن گسترش یافته است. یک تعداد زیادی از فعالان شبکهء القاعده که به پاکستان سفر کرده بودند، اینک مبارزات شان را در سایر مناطق در گروپ های مرتبط، اما پراگنده؛ مانند (AQAP) در یمن، الشباب (al-Shabab) در سومالیا، شبکهء القاعده شمال افریقا (AQIM) در مراکش ادامه می دهند.

به عقیدهء کارشناسان با آنکه در مورد آیندهء شبکهء القاعده اتفاق نظر وجود ندارد، اینک شبکهء القاعده شکل یک فدراسیون غیر مرکزی دارد.

اصطحکاک و فرسایش رهبری شبکهء القاعده با بهار عرب، مشروعیت آن سازمان را مورد سوال قرار داده، این عقیده را نزد برخی ها بوجود آورده است که شبکهء القاعده در حال مرگ می باشد.

برخی دیگر شبکهء القاعده را به مثابهء یک سازمان ارتجاعی و یک مار چند سر مشاهده می کنند که یک کمان از نا آرامی و بی ثباتی را از شرق تا شاخ افریقا تحریک می کند و تا هنوز هم قادر است افراط گرایی را گسترش داده، یک تعداد زیادی از افراد خطرناک را تعلیم و آموزش دهد.
XS
SM
MD
LG