لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

«4.1 ملیارد دالر برای تمویل نیروهای افغان در نشست بروکسل توافق شد»


به گفته وزارت خارجه افغانستان، تمویل نیرو های افغان پس از سال 2014 میلادی یکی از مواردی بود که وزیران خارجه و دفاع کشور های عضو ناتو روی آن توافق کردند. وزارت خارجه می گوید، که در این نشست روی مسایل دیگر نیز توافق نظر صورت گرفت.

جانان موسی زی سخنگوی این وزارت به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، که در نشست بروکسل در مورد بودجه تخمینی سالانه به هدف تمویل نیرو های افغان پس از سال 2014 توافق شد.

آقای موسی زی می گوید، که مقدار این بودجه 4 اعشاریه یک میلیارد دالر است، که بخش زیاد آن از سوی ایالات متحده امریکا، یک قسمتش از طرف اروپا و مقداری از آنرا افغانستان خواهد پرداخت.

«مساله مهم که در مورد آن گفتگو شد و توافق نظر نیز وجود داشت، تمویل دراز مدت نیرو های افغان پس از سال 2014 میلادی بود، یک بودجه تخمینی سالانه در نظر گرفته شده که 4 اعشاریه 1 میلیارد دالر است، دولت افغانستان وعدهء پرداخت 5 صد میلیون دالر را دارد. یک میلیارد یورو آیساف و ناتو و کشور های کمک کننده دیگر به افغانستان به دوش گرفته اند و یک قسمت آن را امریکا می پردازد.»

وزیران خارجه و دفاع کشور های عضو ناتو هفته گذشته در بروکسل مرکز بلجیم نشستی داشتند، که وزیر خارجه و دفاع افغانستان نیز در آن اشتراک کرده بودند.

سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان می گوید، که در نشست بروکسل روند انتقال امنیت از نیرو های خارجی به نیرو های افغان مثبت ارزیابی شد.

به گفتهء وی، مرحلهء سوم برنامهء انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان، پیش از برگزاری نشست شیکاگو اعلان می شود.

جانان موسی زی می گوید، باوجود اینکه در نشست بروکسل تاکید شد که ناتو پس از سال 2014 افغانستان را تنها نمی ماند، اما آقای موسی زی آرزو کرد، که در این مورد در نشست شیکاگو تصمیم مشخص گرفته شود.

«ما آرزو داریم که ناتو و دوستان و متحدانش در شیکاگو بتوانند اعلامیه یی مشترکی را که در مورد همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و ناتو است، نهایی و اعلان کنند.»

این گفته ها و ابراز امیدواری ها در حالی صورت می گیرند، که نگرانی هایی در مورد خروج نیرو های خارجی پس از سال 2014 موجود اند.

هرچند برخی از کارشناسان به این باور اند، که نیرو های افغان پس از سال 2014 توانایی حفظ امنیت کشور شان را خواهند داشت، اما شمار دیگر به این نظر اند که نیرو های افغان وسایل و تجهیزات کافی در اختیار ندارند، و به همین سبب با مشکلات رو به رو خواهند شد.
XS
SM
MD
LG