لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

افغانستان و امریکا پس از یک سال مذاکره به توافق رسیدند


پس از یک سال بحث و مذاکره، حکومت های افغانستان و امریکا روی امضای سند مشارکت دراز مدت ستراتیژیک به توافق رسیده اند. این سند، در واقع تعهد کمک های امریکا برای چند دهه دیگر با افغانستان به حساب میاید.

مقامات امریکایی و افغان می گویند: در مورد اینکه پس از سال 2014 میلادی به چی تعداد از نیرو های امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند، مذاکره ادامه دارد.

با آنکه در سند همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان کابل و واشنگتن، در مورد حضور نیرو های امریکایی پس از سال 2014 میلادی و یا هم مقدار کمک های مالی چیزی گفته نشده اما این موضوع روشن است که نقش ایالات متحده در افغانستان به زودی پایان نمی یابد.

قرار است روی سند همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان کابل و واشنگتن پارلمان افغانستان و اداره های امنیتی امریکا غور کنند و سپس آنرا برای توشیح روسای جمهور هر دو کشور پیشکش کنند.

رییس جمهور کرزی پیش از این توافق تاکید کرده بود که باید عملیات های شبانه نیرو های بین المللی در افغانستان متوقف شود و زندان های تحت کنترول نیرو های امریکایی به حکومت افغانستان سپرده شود.

روزنامه واشنگتن پست می نویسد: توافق ایالات متحده روی هر دو موضوع، راه ها را برای امضای سند ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا هموار ساخت. رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان گفته که این سند برای امنیت افغانستان، منطقه و جهان، زمینه استحکام یک اساس را فراهم می سازد.

به نوشته واشنگتن پست، توافق در مورد سند مشارکت ستراتیژیک دراز مدت میان کابل و واشنگتن، تعهد امریکا را برای کمک های مالی به افغانستان و تقویت دموکراسی و جامعه مدنی را تا سال 2024 میلادی به همراه دارد.

یک مقام امریکایی که می خواهد از او نام گرفته نشود، به واشنگتن پست گفته است: در مورد اینکه حضور نظامی امریکا پس از سال 2014 میلادی در افغانستان چگونه باشد و اینکه به چی تعداد از نیرو های امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند، مذاکرات دو جانبه ادامه دارد.

به همین ترتیب مقامات افغان و امریکایی، این توافق را برای روابط پایدار میان هر دو کشور سندی مهمی می دانند.

گیون سندوال سخنگوی سفارت امریکا در کابل به روزنامه واشنگتن پست گفته که همزمان با مشارکت پایدار با افغانستان، هدف امریکا از این سند، حاکمیت ملی، ثبات، تحکیم شفافیت و شکست دادن شبکه القاعده و سایر گروه های تندرو و همچنان سرکوبی حامیان آنها در افغانستان است.
XS
SM
MD
LG