لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

آیا پاکستان در مورد محل بود و باش اسامه معلومات نداشت؟


عبارت کشته شدن اسامه بن لادن بدست نیرو های بحری امریکا در سال گذشته، در مرحله نخست باعث خرسندی و خوشحالی در امریکا شد. اما اندکی پس از آن، انگشت انتقاد مقامات ایالات متحده امریکا به سوی پاکستان دراز شد و ابراز تعجب کردند که رهبر شبکه القاعده چگونه در طول همین مدت در پاکستان زنده گی می کرد.

در اسلام آباد خشم بخاطر عملکرد یک جانبه امریکا که مقامات پاکستانی آن را تخطی به تمامیت ارضی این کشور دانستند، روابط تیره میان دو کشور را بیشتر به تیره گی کشاند.

حالاکه یک سال از آن واقعه می گذرد، هنوز هم مقامات ایالات متحده امریکا می پرسند که چگونه امکان خواهد داشت، مقامات پاکستانی در مورد موقعیت اسامه بن لادن درین کشور نمی دانستند و چگونه این دو کشور می توانند در آینده بر این بی اعتمادی شان غلبه حاصل کنند؟

ادوارد ویسیک عضو کانگرس امریکا در جلسهء استماعیه درین ماه گفت:
«اسامه بن لادن در پاکستان در 5 خانه، مختلف زنده گی کرد و در آنجا، با دو همسرش پدر چهار طفل شد که دو طفل او در شفاخانه های عمومی این کشور به دنیا آمدند. اما به گفتهء ویسیک آیا با این همه حکومت پاکستان این چیز ساده را نمی دانست که او در کجا زنده گی می کرد؟»

دانیل بانجیمین یک مقام وزارت خارجه امریکا به آژانس خبری دی پی ای آلمان گفته است که آنها تاکنون شواهد در دست ندارند که حکومت پاکستان در مورد محل بود و باش بن لادن اطلاعات در دست داشت.

از سوی دیگر، حمله بر منزل اسامه بن لادن یگانه مساله نبود که تیره گی روابط میان دو کشور را سبب شد.

در ماه جنوری سال 2011 میلادی مرگ دو مرد پاکستانی به ضرب گلوله توسط یک قرار دادی سی آی ای در شهر لاهور و کشته شدن 24 عسکر پاکستانی در ماه نوامبر همین سال توسط نیروهای هوایی امریکا در سرحد با افغانستان، هنوز به تیره گی این روابط افزود که کمنجر به تعلیق کمک های نظامی امریکا به پاکستان شد.

شجاع نواز مسوول مرکز جنوب آسیا در شورای اتلانتیک در واشنگتن می گوید:« در مجموع تاثیر سلسلهء ازین حوادث واقعاً روابط دو طرف را به پایین ترین سطح آن رساند.»

به گفتهء شجاع نواز چندین موضوع بشمول انتخابات ریاست جمهوری در امریکا و امکانات برگزاری انتخابات در پاکستان و افغانستان، مانع پیشرفت ها در روابط دو کشور شده است.

شجاع نواز اضافه کرد، پیش از اتخاذ هر گونه اقدام، هر دو جانب نخست باید بطور واقعی تلاش نمایند تا میان شان اعتماد ایجاد کنند و عملکرد و عکس العل های را بررسی کند که بتوانند این روابط را دوباره احیا سازند.

به نوشته آژانس خبری دی پی ای آلمان یک از موضوعاتی خیلی مهم مساله حملات هوایی طیارت بی پیلوت امریکایی هدف قرار دادن جنگجویان افراطی در پاکستان می باشد.

سی آی ای یا اداره استخبارت مرکزی امریکا با ناامیدی از همکاری پاکستان، حملات طیارات بی پیلوت را افزایش داد. اما پاکستان با این حملات مخالفت کرده آن را تخطی از تمامیت ارضی این کشور می داند و می گوید که درین حملات افراد ملکی بی گناه کشته می شوند.

از سوی دیگر، حسن عسکری یک تحلیل گر سیاسی می گوید، مشکلات خیلی عمیق اند. وی اضافه کرد: « باز گشاهی راه ترانزیتی مشکلاتی را در رابط به عدم اعتماد و جنگ در افغانستان حل نمی کند.»

به گفتهء وی آینده مشکل ساز خواهد بود. زیرا عدم اعتماد میان دو کشور و اینکه هردو کشور مستقیماً مسایل شان را حل نکنند، روابط میان آنها در آینده بعد از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان همچنان تیره باقی خواد ماند.
XS
SM
MD
LG