لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۶

پاکستان می خواهد امریکا از این کشور معذرت خواهی کند


در این زمانیکه ایالات متحده امریکا تلاش دارد تا روابط خود را با پاکستان بهبود ببخشد، اما در مقابل این تلاش یک مشکل وجود دارد و آن اینکه پاکستان می خواهد تا ایالات متحده امریکا به علت حمله ماه نومبر ناتو در پاکستان در نزدیک سرحد با افغانستان که در نتیجه آن بیست و چهار عسکر پاکستانی کشته شدند از این کشور معذرت بخواهد.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، مقامات امریکایی به روز جمعه به منظور بهبود روابط به پاکستان سفر نمودند، اما به روز شنبه بدون رسیدن بکدام توافق آن کشور را ترک کردند.

در این ارتباط در یک اعلامیه ریاست جمهوری پاکستان گفته شده، آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان در جریان ملاقات با مقامات امریکایی گفته است، ضرورت بود تا ایالات متحده امریکا به تعقیب پیشنهاد پارلمان پاکستان در مورد کشته شدن بیست و چهار عسکر پاکستانی در نزدیکی سرحدات با افغانستان از پاکستان رسماًٌ معذرت خواهی کند. اما ایالات متحده امریکا با آنکه از وقوع این حادثه اظهار تاسف نمود، ولی مشخصاً از معذرت خواهی اجتناب ورزید.

بعد از بمباری ماه نومبر، پاکستان مسیر تدارکاتی ناتو را به افغانستان بعنوان اعتراض مسدود نمود، روابط خودرا با ایالات متحده امریکا محدود ساخت ودر عین زمان از ایالات متحده امریکا خواست تا پایگاه هوایی طیارات بی پیلوت امریکایی را در جنوب اینکشور ترک کنند.
مقامات امریکایی اکنون از پاکستان خواسته است تا قبل از جلاس ماه می رهبران ناتو در شیکاگو، راه های اکمالاتی ناتو را به افغانستان دوبار باز کنند.

مارک گراسمن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان اخیراً به غرض مذاکره با مقامات پاکستانی به آن کشور سفر نمود. از حمله ماه نومبر ناتو به این طرف این اولین مقام بلند پایه امریکایی می باشد که به پاکستان سفر می نماید. اما گزارش ها می رسانند که مذاکرات میان گراسمن و مقامات پاکستانی به کدام نتیجه نرسید.

پاکستان می خواهد از حادثه سرحدی ماه نومبر، برای بدست آوردن امتیازات و شرایط بهتر از ایالات متحده امریکا استفاده نماید. زیرا پاکستان می داند که همکاری این کشور برای آوردن صلح در افغانستان و جنگ علیه تروریزم برای ایالات متحده امریکا مهم می باشد.
XS
SM
MD
LG