لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

پاکستان حمله هوایی طیاره بی پیلوت امریکایی را محکوم کرد


پاکستان امروز حمله هوایی طیاره بی پیلوت امریکایی را در منطقه شمال غرب اینکشور نزدیک به سرحد افغانستان که در نتیجه آن سه جنگجوی مظنون افراطی کشته شده اند، محکوم کرده است.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد، مقامات امریکایی بطور خصوصی به این موضوع اشاره داشته اند که آنها قصد توقف برنامهء پنهانی حملات طیارات بی پیلوت اداره مرکزی استخبارات امریکا سی آی ای را ندارند. این حملات امکان دارد تلاش های اداره بارک اوباما، برای بازگشاهی راه ترانزیتی نیروهای خارجی مستقر در افغانستان از طریق پاکستان را، به مخاطره مواجه می سازد.

پاکستان راه اکمالاتی نیروهای ناتو در افغانستان را به خاطر حملات هوایی نیروهای امریکایی که در آن 24 عسکر پاکستانی کشته شدند، بسته است. حکومت پاکستان همچنان امریکا را از پایگاه نظامی در کشور اخراج کرد که در آن حملات طیارات بی پیلوت امریکایی سازماندهی می گردید.

از سوی دیگر، پارلمان پاکستان بعد از ماه ها بحث و مباحثه سیاسی در مورد روابط با امریکا رهنمودی را تصویب نمود. اقدام که واشنگتن امیدوار بود بازگشاهی راه ترانزیت از طریق این کشور را مساعد خواهد ساخت. اما این راه تا هنوز به روی اکملات نیروهای ناتو بسته می باشد.

یکی از موضوعات دیگر مورد نزاع میان امریکا و پاکستان مسالهء حملات طیارات بی پیلوت امریکایی می باشد. بارک اوباما از زمانی که به حیث رییس جمهور امریکا قدرت را بدست گرفته است، این حملات را به طور قابل ملاحظهء افزایش داده است.

اسوشیتدپرس می نویسد: مقامات امریکایی بطور خصوصی استدلال می کنند که این حملات برای هدف قراردادن جنگجویان طالبان و القاعده خیلی مهم است. به گفتهء مقامات استخبارات پاکستان طیارات بی پیلوت امریکایی در آخرین حمله خود روز یکشنبه سه جنگجوی افراطی را در منطقهء قباییلی نزدیک به سرحدات افغانستان، مورد هدف قرار داد.

وزارت خارجه پاکستان اوایل امروز اعلامیه را به نشر رسانیده گفته است که این حمله تخطی از قوانین بین المللی و نورم های روابط بین دول می باشد. اعلامیه می نویسد: حکومت پاکستان نظر قبلی خود را حفظ می کند که حملات طیارات بی پیلوت تمامیت ارض و استقلال این کشور را نقض می کنند.

به نوشتهء خبرگزاری اسوشیتدپرس، این اولین بار نیست که ایالات متحده امریکا تقاضای پارلمان پاکستان را در مورد پایان حملات هوایی طیارات بی پیلوت، نا دیده می گیرد.

بر اساس گزارش، این واقعیت که عدهء از عناصر حکومت پاکستان در گذشته، امریکا را در انجام حملات طیارات بی پیلوت کمک کرده اند، این موضوع را پیچیده و مغلق نموده و این همکاری هابا تیره گی روابط میان دو کشور تحت فشار شدید قرار گفته است.

اما تعداد از تحلیل گران به این باور اند که اردوی پاکستان در برخی از سطوح تا هنوز این حملات را حمایت می کند.
XS
SM
MD
LG