لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

منزل اسامه در ایبت آباد پاکستان به خاک یکسان شده است


اردوی پاکستان در ماه فبروری امسال این ساختمان را که بن لادن با سه همسر و اطفالش زنده گی می کرد، تخریب نمود.

رهبر شبکه القاعده در 10 سال اخیر نیز پدر چهار طفل شده بود. این موضوع را امل عبدالفتاح همسر جوان اسامه بن لادن در جریان تحقیقات خود در پاکستان، بیان کرده است.

اسامه بن لادن همچنان چهار همسر دیگر نیز دارد و نام خانم بزرگ وی نجوی می باشد که تبعهء سوریه است. خیریه، ام خالد و ام علی از عربستان سعودی بوده و همسر جوان وی امل تبعه یمن است.

اسامه فرزند ملیاردر عربی، محمد بن عوض بن لادن بوده و مادرش از سوریه است. بن عوض بن لادن 52 فرزند و دختر داشت که اسامه بن لادن پسر 43م او بود.

اسامه بن لادن در سال 1988 میلادی شبکه القاعده را ایجاد کرد و 11 سال پس از آن به حملات بالای سفارتخانه های کینیا و تانزانیا متهم شد.

بعد از این حملات واشنگتن، با طالبان که در افغانستان حکومت می کردند، تماس گرفت و از آنها تقاضای تحویل دهی اورا نمود. اما طالبان این تقاضای امریکا را رد کردند.

دوسال ازین تقاضا گذشته بود که حملات یازدهم سپتمبر به وقوع پیوست.

به دنبال آن، نیروهای بین المللی به رهبری امریکا به افغانستان هجوم بردند، رژیم طالبان سقوط کرد و بن لادن 54 ساله تا 10 سال یعنی تا زمان مرگش در یک ساختمان در نزدیکی یک پایگاه نظامی در شهرک ایبت آباد پاکستان به سرمی برد که با ردیابی او در دوم ماه می سال گذشته کشته شد.

بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا یک سال پیش در همین روز در مورد عملیات نیرو های امریکایی گفت:
« امروز بر اساس هدایت من، نیرو های ایالات متحده امریکا بر یک ساختمانی در ایبت آباد پاکستان حمله کردند. یک گروه کوچک قوای امریکایی با مهارت این عملیات را انجام داد. درین عملیات هیچ امریکایی کشته نه شد. آنها تلاش کردند تا از تلفات افراد ملکی جلوگیری کنند. این نیروها بعد از درگیری اسامه بن لادن را کشتند و جسد او را برای تحقیقات با خود بردند.»

در هنگام عملیات دو همسر و پنج کودک اسامه با او یکجا درین منزل زنده گی می کردند. در عملیات امل همسر جوان بن لادن زخمی شد. نیرو های امریکایی گفتند که اوتلاش کرد تا از شوهرش اسامه بن لادن دفاع کند.

گفته می شود که امل در سال 2000 میلادی در ولایت قندهار با اسامه بن لادن یکجا شد و اما تاریخ ازدواج آنها معلوم نیست.

خانم امل همسر جوان بن لادن بعد از حملات یازدهم سپتمبر با دخترش صفیه که در ولایت قندهار به دنیا آمده بود، به شهر کراچی و از آنجا به پشاور رفت و هشت - نه ماه بعد از این واقعه دو باره با شوهرش یکجا شد.

بر اساس گزارش ها خانم امل از شهر پشاور به سوات و از آنجا به شهر مری پاکستان سفر کرده و در جریان سال 2005 میلادی در ساختمانی در ایبت آباد پاکستان مسکن گزین شد.

دختر اسامه بن لادن بنام زینب و پسرش بنام حسین در ایبت آباد پاکستان به دنیا آمد. دختر دیگر وی بنام عایشه در شهر هری پور و سال آیندهء آن پسرش بنام ابراهیم تولد شد. این دو کودکان اسامه بن لادن در شفاخانه های دولتی پاکستان تولد شده اند.

اما از آن زمان به بعد، بود و باش طولانی اسامه بن لادن در پاکستان، بالای روابط گرم میان پاکستان و ایالات متحده امریکا تاثیرات منفی گذاشت.
XS
SM
MD
LG