لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

یک باب مکتب دخترانه در جوزجان افتتاح شد


به ارزش 116 هزار دالر امریکایی تعمیر مکتب قریه حسن آباد در شهر شبرغان به حمایت مالی کشور سویدن به همکاری دفتر یونسف مقیم مزار شریف اعمار و مورد استفاده شاگردان قرار گرفت.

عبدالحی یشین رییس معارف ولایت جوزجان در مراسم افتتاح ساختمان جدید مکتب حسن آباد شبرغان که با حضور شماری از اهالی قریه، معلمان و شاگردان صحبت می کرد گفت:
ضمن اینکه مکاتب ولایت جوزجان پیشرفت های خوبی داشته اند اما هم اکنون از جمله 361 باب مکتب 185 باب آن ساختمان نداشته فاقد سقف است.

بگفته رییس معارف جوزجان ساختمان جدید مکتب حسن آباد شبرغان از طرف کشور سویدن و به همکاری یونسف و وزارت معارف با هزینه116 هزار دالر امریکایی تکمیل گردیده است. رییس معارف جوزجان از همکاری های کشور سویدن در بخش بازسازی در این ولایت قدردانی نموده یاد آور شد که باید کشور های کمک رسان معارف افغانستان را تنها نگذاشته به کمک هایشان در عرصه بازسازی مکاتب ادامه دهند.

در این حال دوتن از شاگردان مکتب حسن آباد شبرغان گفتند:
ما قبلاً در زیر خیمه در آفتاب سوزان و در زمستان در هوای سرد درس می خواندیم حالاکه برای ما تعمیر ساخته شده است ما خوبتر درس می خوانیم و در آینده به وطن خود خدمت کنیم. این شاگردان علاوه کردند ما به مشکلاتی هم دچار هستیم نبود آب شیرین در مکتب، نبود لابراتوار و کمبود کتب درسی ما را رنج میدهد.

تعمیر مکتب حسن آباد که در ساحه 3 جریب زمین توسط شرکت ساختمانی مستجا شریفی در یک طبقه به طور پخته و اساسی در طی شش ماه اعمار گردیده است زمین آن را فقیر محمد جوزجانی معاون ولایت جوزجان و اهالی قریه حسن آباد به طور رایگان در اختیار ریاست معارف جوزجان قرار دادند.

این مکتب دارای شش صنف درسی اداره، تشناب و ملحقات ضروری می باشد. هم اکنون در ولایت جوزجان 361 باب مکتب ذکور و اناث فعال است. که بگفته مسوولین معارف این ولایت برای تعدادی از شاگردان مکاتب صنف اول تا 3 قرطاسیه، بکس و چوکی از سوی دفتر یونسف مقیم مزار شریف توزیع گردیده است. با آنهم شاگردان مکاتب این ولایت به کمک های بیشتر نیاز دارند.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG