لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

«جان آلن گفتگوهای مثمر را با نظامیان پاکستانی انجام داده است»


جان آلن قوماندان عمومی نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان
جان آلن قوماندان عمومی نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان
گزارش ها می رسانند که جنرال جان آلن قوماندان عمومی نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان در ملاقات اخیر خود با رهبران نظامی پاکستان در اسلام آباد گفتگوهای مثمری انجام داده است.

مسایل چون بازگشایی راه های اکمالاتی نیروهای ناتو و افزایش همکاری در مناطق سرحدی افغانستان و پاکستان در این گفتگو مورد بحث قرار گرفته است.

گزارش ها می رسانند که رهبران ملکی و نظامی پاکستان در آینده نزدیک فیصله خواهند کرد که راه های اکمالاتی نیروهای ناتو را باز می کنند.

این در حالیست که یک عضو سرشناس مجلس سنای امریکا روز گذشته هشدار داد که اگر پاکستان برای از بین بردن لانه های تروریستان در خاک این کشور دست به اقدام نشود، واشنگتن خود گام بر می دارد.

جنرال جان آلن، قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در ملاقات با رهبران نظامی پاکستان در بارهء حل مشکلات موجود در روابط واشنگتن و اسلام آباد گفتگوهای مثمری داشته است.

منابع آگاه می گویند که او روز شنبه با جنرال اشفاق پرویز کیانی لوی درستیز اردوی پاکستان و دیگرمقامات نظامی عالی رتبه این کشور در اسلام آباد ملاقات کرده، گفتگوهای مفصل را انجام داده اند.

جانبین در بارهء مسایل مربوط به اکمالات نیروهای ناتو از طریق پاکستان و افزایش همکاری در مناطق سرحدی افغانستان و پاکستان با هم گفتگو کردند.

یک منبع آگاه به رادیو آزادی گفت که این گفتگوها مثمر بود و امکان دارد که پاکستان راه های اکمالات ناتو را در آیندهء نزدیک باز کند.

پاکستان به دنبال حملهء عبور مرزی شش ماه قبل نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان که در نتیجهء آن 24 سرباز پاکستانی کشته شدند، راه های اکمالاتی نیروهای ناتو در این کشور را مسدود ساخت.

در عین حال گفته می شود که کابینهء مرکزی پاکستان و کمیتهء امور دفاعی آن هفتهء آینده نشست های خاص در این باره دایر می کنند.

گزارش ها می رسانند که برعلاوهء مقامات ملکی، لوی درستیز اردوی پاکستان و رییس ادارهء استخبارات آی اس آی نیز در این گردهمایی ها اشتراک خواهند کرد.

هر چند دولت پاکستان هنوز این خبر را تایید نه کرده، ولی منابع آگاه می گویند که امکان دارد مقامات ملکی و نظامی پاکستان در این نشست ها فیصله کنند که راه های اکمالات نیروهای ناتو را باز می گشایند و همکاری خود در مبارزه علیه تروریزم را افزایش می دهند.

جنرال آلن در حال برای حل مشکلات روابط واشنگتن و اسلام آباد تلاش می کند که قرار است اجتماع سه جانبهء مقامات نظامی امریکا، افغانستان و پاکستان هفتهء آینده در اسلام آباد برگزار شود.

منابع دیپلوماتیک می گویند، جنرال شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی افغانستان از طرف این کشور در این گردهمایی اشتراک میکند.

علایمی از انعطاف پذیری در موقف پاکستان در مورد همکاری با نیروهای بین المللی در مبارزه علیه تروریزم در حال دیده می شود که سناتور جان کری، عضو مجلس سنای امریکا روز گذشته هشدار داد که اگر پاکستان در برابر لانه های دهشت افگنی در خاک خود به اقدامات قاطعانه رو نیاورد، خود امریکا دست به اقدام خواهد شد.

در این حال مطبوعات پاکستان می گویند که مقامات امریکایی در گفتگوهای صریح به مقامات پاکستانی گفته اند که اگر راه های اکمالات نیروهای ناتو را باز نگشایند و در مبارزه علیه تروریزم همکاری جدی نکنند به اجلاس سران ناتو در شیکاگو دعوت نخواهند شد.

روابط اسلام آباد و واشنگتن نسبت به هر وقت دیگر در حال حاضر تیره تر می باشد.

کارشناسان به این باور اند که در صورت ادامهء عدم همکاری اسلام آباد، تلاش های امریکا برای مبارزه علیه تروریزم در منطقه با مشکلات روبرو خواهد شد ولی نیازمندی ها، منافع و خسارات پاکستان نسبت به امریکا چندین برابر بیشتر می باشند.

اگر کمک های اقتصادی و نظامی امریکا با پاکستان متوقف ساخته شود، این کشور که اکنون هم با مشکلات اقتصادی و امنیتی زیاد روبروست، بیشتر خساره مند خواهد شد.
XS
SM
MD
LG