لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

رییس جمهور پاکستان در کنفرانس شیکاگو شرکت می کند


سخنگوی سفارت پاکستان در واشنگتن ندیم هوتیانه روز سه شنبه اظهار داشت که رییس جمهور این کشور آصف علی زرداری در کنفرانس سران پیمان ناتو که در 20 و 21 ماه می در شیکاگو برگزار می شود اشتراک می کند.

در این کنفرانس آینده روابط ناتو با افغانستان بعد از سال 2014 که قوای محارب بین المللی افغانستان را ترک می کنند، بررسی خواهد شد. این کنفرانس در زادگاه رییس جمهور امریکا بارک اوما تشکیل می شود و توسط وی میزبانی خواهد شد.

روابط بین پاکستان و پیمان ناتو بعد از حمله هوایی قوای ناتو بر پوسته های سرحدی پاکستان که در آن چندین سرباز پاکستانی کشته شدند، متشنج شد. در جواب این پاکستان راه های اکمالاتی خود را به روی قوای ناتو در افغانستان بست و خواهان قطع حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در قلمرو این کشور گردید.

پاکستان به رسم احتجاج به این موضوع در کنفرانس دوم بن هم اشتراک نکرد و چنین آوازه وجود داشت که در کنفرانس شیکاگو هم سهم نخواهد گرفت. ولی اعلامیه سفارت پاکستان در واشنگتن این آوازه ها راغلط ثابت نمود.

قبل از این سخنگوی ناتو گفته بود که این پیمان دعوت نامه رسمی را به رییس جمهور پاکستان فرستاده است که در کنفرانس شیکاگو سهم بگیرد.

به گفته سخنگوی ناتو کشورهای عضو این پیمان تصمیم گرفتند که حضور پاکستان در این کنفرانس مهم است و این کشور باید به اشتراک در آن دعوت شود.

سخنگوی ریاست جمهوری پاکستان فرحت الله بابر گفت، دیروز بعد از ظهر سرمنشی پیمان ناتو اندریس فوگ راسموسن با رییس جمهور زرداری تلفونی صحبت کرده و او را دعوت نمود که در کنفرانس شیکاگو اشتراک نماید.

یک دپلومات ناتو که نخواسته نامش ذکر شود، گفته است، این دعوتنامه یک نوع تشویقی برای پاکستان می باشد که راه های مواصلاتی را بروی کاروان های اکمالاتی قوای ناتو در افغانستان باز نماید.

کمیته دفاعی کابینه پاکستان که یک ارگان نظامی و ملکی می باشد در پایان صحبت های خود روز سه شنبه پیشنهاد نمود که رییس جمهور زرداری در کنفرانس شیکاگو اشتراک نماید. این کمیته همین طور علایمی را نشان داد که به زودی راه های مواصلاتی این کشور بروی کاروان های اکمالاتی ناتو باز خواهد شد.

کمیته دفاعی کابینه پاکستان از مذاکره کننده گان این کشور خواست که مذاکرات خود را با امریکا و ناتو در مورد شرایط برای باز نمودن راه اکمالاتی هرچه زودتر تکمیل کنند. اما در این اجلاس پیشنهاد واضح برای باز کردن راه های اکمالاتی در میان گذاشته نشد.
XS
SM
MD
LG