لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

در مدارس پاکستان برای جوانان فعالیت های تروریستی تدریس میشود


مسوولان ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان می گویند، که حدود پنج هزار مدرسه دینی در پاکستان موجود اند، که در آن بجای آموزش مسایل دینی به طالبان فعالیت های تروریستی آموزش داده می شوند.

لطف الله مشعل سخنگوی این ریاست، به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، طالبان پس از کسب آموزش در این مدارس جهت انجام اعمال تخریبی به افغانستان فرستاده می شوند.

پیش از این شماری از اعضای شورای ملی افغانستان گفته اند، که بر علاوهء پاکستان در ایران نیز مراکز تجهیز، تربیه و تمویل مخالفان مسلح موجود اند.

اما سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی می گوید، تحقیقات در خصوص موجودیت این مراکز در ایران جریان دارد، اما او تاکید کرد که مراکز آموزش تروریستان در پاکستان تثبیت شده اند.

«قرار احصاییهء که نزد ما موجود است، در پاکستان پنج هزار مدرسه وجود دارند، که در آنجا بجای آموزش علوم دینی، مسایل جنگی، نظامی و تروریستی آموزش داده می شوند. اکثر این طلاب از طریق شبکهء حقانی و بعضی شبکه های دیگر تروریستی مانند جیش محمد، حرکت النصار داخل خاک افغانستان می شوند و به اعمال تخریبی و تروریستی دست می زنند، ولی در مورد ایران فعلاً تحقیقات ما تکمیل نشده است.»

چند هفته پیش رحمت الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی افغانستان، در اجلاس مشرانو جرگه تایید کرد، که در تعدادی از مدارس دینی پاکستان به طالبان مسلح فعالیت های تروریستی آموزش داده می شوند و به عنوان جهاد علیه نیروهای خارجی به افغانستان فرستاده می شوند.

در این حال شماری از اعضای شورای ملی افغانستان از موجودیت چنین مراکز در ایران نیز خبر می دهند. محمد سرور عثمانی یکی از نماینده گان مردم فراه در ولسی جرگه:

«پانزده هزار مدرسه در پاکستان تروریستان را تربیه می کند، مانند فابری که تولید کرده و به افغانستان می فرستد، مدرسهء که بنام علوم دینی است و باید واقعاً علوم دینی در آن تدریس شود، ولی مسایل سیاسی آموزش داده شده و تروریزم تربیه می کند، در ایران هم فعلاً در زاهدان و کرمان، طالبان تربیه، تسلیح، تجهیز و تمویل می شوند، برای شان پول داده می شود و به شکل مخفیانه فرستاده می شوند.»

با آنکه از دیر زمان ایران و پاکستان به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم اند، اما این دو کشور همه اتهامات را نا درست خوانده و آنرا رد کرده اند.

حکومت افغانستان همواره تاکید کرده است، که مراکز تربیه و تجهیز مخالفان مسلح در آن طرف خط دیورند اند، و به گفته آنان تا زمانی که این مراکز در خارج سرحدات افغانستان از بین برده نشوند، مبارزهء جاری علیه تروریزم نتیجه مثبت نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG