لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

«آماده گی لازم برای یک حملهء احتمالی بر ایران گرفته شده است»


دن شپیرو (Dan Shapiro) سفیر امریکا در اسراییل
دن شپیرو (Dan Shapiro) سفیر امریکا در اسراییل
در حالیکه رهبران امریکایی به شمول بارک اوباما رییس جمهور، وزیر دفاع و لوی درستیز ایالات متحده بارها گفته اند که در مورد ایران هیچ اقدامی از احتمال بعید نیست، اما ارایه نظر در مورد برنامه های مشخص چیزی نیست که آن ها در مورد آن صحبت کنند.

در ماه مارچ سال جاری رییس جمهور اوباما در بیانیه اش به کمیتهء روابط اجتماعی حمایت از اسراییل هوشدار داد که "صحبت بی اساس در مورد جنگ" می تواند حرکت ایران را بسوی مسلح شدن، سرعت بخشد.
وی اظهار داشت "حالا وقت ایجاد سرو صدا نیست."

سفیر ایالات متحده در اسراییل بروز پنجشنبه گفت، امریکا نه تنها مایل است با استفاده از نیروی نظامی برنامهء انکشاف اسلحهء هستوی ایران را توقف دهد، بلکه آماده گی لازم برای یک حملهء احتمالی نیز گرفته شده است.

به گفتهء دن شپیرو (Dan Shapiro) سفیر امریکا در اسراییل، بهتر است این مساله از طریق دیپلوماتیک و وارد ساختن فشار حل شود، نه از طریق نظامی.

برخی کارشناسان می گویند، اظهارات روز پنجشنبهء آقای شپارو شاید به خاطر اطمینان خاطر حکومت و مردم اسراییل که از نرم شدن موقف امریکا در گفتگو ها با ایران نگرانی دارند، گفته شده باشد.

مقامات اسراییلی که موجودیت ایران اتمی را یک تهدید واقعی تصویر می کنند؛ در صورت ناکامی دیپلوماسی، بار ها در مورد احتمال اقدام نظامی صحبت کرده اند.

برخی ها از این مساله خسته شده اند که اسراییل نقش پولیس بد و امریکا نقش پولیس خوب را بازی کند.

آقای دور گولد (said Dore Gold) یک مشاور سابق بنیامین نتانیاهو (Benjamin Netanyahu) زمانی که به حیث صدر اعظم اسراییل ایفای وظیفه می کرد، می گوید:
«اظهار اینکه هیچ اقدامی در مورد ایران از احتمال بعید نیست، صرف می تواند مذاکرات را تقویت کند.»

اموس یالدین (Amos Yadlin) سابق مسوول استخبارات نظامی اسراییل که اینک مسوولیت انستیتوت مطالعات امنیت ملی تل ابیت(Tel Aviv) را به عهده دارد، می گوید:
« مهم اینست که اقدام نظامی باور کردنی شود و اظهارات آقای شپیرو این کار را کرد.»

در ایران مقامات با اظهارات سفیر امریکا در اسراییل با سردی برخورد کرده اند.
حمید رضا ترقی (Hamid Reza Taraghi) کار شناسی که با آیت آلله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران نزدیک است می گوید:
«این ها کلماتی اند که به خاطر آرامش افراطگرایان و بنیاد گران در اسراییل گفته شده است.»

اما میر جاویدان فر(Meir Javedanfar) استاد انستیتوت پالیسی و ستراتیژی هرزیلیه (Herzilya)، اظهارات سفیر امریکا در اسراییل را صرف یک هوشدار برای حکومت خامنه یی نمی داند تا مذاکرات را جدی بگیرد؛ وی این اظهارات متوجهء جمهوری خواهان در امریکا نیز می داند که می خواهند اعتبار رییس جمهور اوباما را در قبال ایران خدشه دار سازند. آن ها می گویند، موقف نرم رییس جمهور در قبال ایران باعث می شود تا رهبران ایران هوشدار در مورد احتمال اقدام نظامی را جدی نگیرند.
XS
SM
MD
LG