لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

امریکا تلاش دارد تعهدات مالی متحدینش را برای افغانستان حاصل کند


ادارهء رییس جمهور اوباما تلاش دارد، قبل از دایر شدن اجلاس هفته آینده رهبران ناتو در شیکاگو، برای افغانستان حمایت مالی سایر کشورهای عضو ناتو بدست بیاورد. این مطلب را روزنامهء تایمز چاپ لندن گزارش داده است.

روزنامهء تایمز می نویسد:
نگرانی هایی وجود دارد که با رفتن نیروهای بین المللی، کمک ها برای افغانستان نیز قطع خواهد شد، اما ایالات متحده امریکا امید وار است با استفاده از اجلاس رهبران ناتو در شیکاگو، تعهدات استوار ومحکم مالی برای تمویل مصارف نیروهای امنیتی افغان بعد از سال 2014 میلادی از سایر کشورهای عضو ناتو حاصل کند.

اندازه یا تعداد احتمالی نیروهای امنیتی افغان که مسوولیت تامین امنیت کشور شان را بعد از ختم سال 2014 میلادی به عهده خواهند داشت، قسماًً بخاطر فشاربودجه دراکثر کشورهای عضو ناتو نسبتاً کم شده است.
به نوشتهء روزنامه، موضوع افغانستان، ستراتیژی دراز مدت سازمان نظامی ناتو و توسعهء شبکهء مشارکت و سیستم دفاع راکتی این سازمان، در صدر آجندای اجلاس دو روزهء رهبران ناتو در شیکاگو قرار دارد. تعداد نیروهای امنیتی افغان در حال حاضر 350 هزار است، اما به اساس پلانی که در اجلاس ناتو در شیکاگو ارایه می گردد، این رقم به 230 هزار تن کاهش خواهد یافت.

بودجهء فعلی که برای مصارف نیروهای امنیتی افغان بعد از سال 2014 میلادی در نظر گرفته شده است، سالانه 4.1 ملیارد دالرمی باشد که ازین جمله 500 ملیون دالر آن را حکومت افغانستان تهیه خواهد کرد.

از کشورهای ناتو خواسته شده تا سالانه یک ملیارد پوند را تعهد کنند، متباقی را ایالات متحده امریکا به عهده می گیرد.
یک مقام بلند پایهء وزارت دفاع امریکا به روزنامه فاینانشل تایمز گفته است:
« بسیار مهم است که در اجلاس شیکاگو ما به حکومت افغانستان وسایر گروپ ها در آن کشور نشان دهیم که ما افغانستان را بعد از سال 2014 رها نمی کنیم.»

تام دانیلون مشاور امنیت ملی ریس جمهور اوباما می گوید:
«ما با 30 کشور مختلف راجع به تعهدات وحمایت مالی برای افغانستان مذاکره می نمایم و پیشرفت هایی مهم نیز دراین جهت داشته ایم.»

یک مقام بلند پایهء بریتانوی به روزنامهء تایمز چاپ لندن گفته است، بریتانیا تدارک 70 ملیون پوند تعهد کرده، اکنون وقت آنست تا دیگران نیز تعهد ات شان را اعلان کنند.

یک دیپلومات غربی می گوید، چیزهای که در اجلاس شیکاگوبیشتر روی آن بحث خواهد شد، اینست که افغانستان بعد از سال 2014 میلادی نباید ازنظرانداخته شود.
این دیپلومات غربی می گوید:
«ما می دانیم که چرا بعضی کشورها اعزام تعداد بیشتر عساکر را تعهد نمی کنند، اما ضرورت است آن ها با حمایت های مالی در امور باز سازی افغانستان کمک کنند.»
XS
SM
MD
LG